€10.000 voor startup Left-O

€10.000 voor startup Left-O

Vorige week vond de vierde editie van het HeroFestival - een co-creatie van HortiHeroes en Rabobank - plaats. In een hybride editie vanuit Studio Greenhouse kwamen studenten, ondernemers, intrapreneurs, startups en scale-ups samen om vernieuwing in de Food & Flower industrie aan te jagen. Met meer dan 20 sprekers stond er een programma bomvol enthousiasme, innovatiekracht en kansen. Minister Carola Schouten (LNV) opende met een dankwoord aan vernieuwers in de sector.

Bekijk de boodschap van minister Carola Schouten

Traditiegetrouw betraden ook de deelnemers van het HortiHeroes Intrapreneurship Programma het podium. De startup Left-O werd uitgeroepen tot winnaar en nam € 10.000 mee naar huis en de drie Food Forward vernieuwers ontvingen elk € 1.000 voor de verdere uitwerking van hun idee.

60 Live deelnemers én 300 kijkers genoten gedurende de dag via de livestream van een inspirerend en zeer gevarieerd programma. Voor het eerst dit jaar stond een deel van het programma in het teken van studenten. Zij werden door zes gepassioneerde ondernemers en young professionals meegenomen in de kansen die de Food & Flower industrie biedt. Zo vertelde Dionne Oomen van LocalTea hoe zij de eerste theeplant hebben ontwikkeld die geschikt is voor het Europees en dus ook Nederlands klimaat. En lieten Rogier Becker van Bakker Barendrecht en Ard van de Kreeke van GROWx Amsterdam zien dat bij het kweken van ons voedsel steeds meer robotica en data komt kijken. Niets wordt aan het toeval overgelaten en de knapste koppen zijn nodig om in onze voedselbehoefte te voldoen op de meeste duurzame manier en met zo min mogelijk verspilling.

Left-O wint €10.000,- startkapitaal
Elk jaar zijn de helden van het HortiHeroes Intrapreneurship Programma het middelpunt van het HeroFestival. Na 3 maanden van training, ontwikkeling en validatie betraden zij het podium om hun startups te pitchen. De jury, bestaande uit Bianca Oudshoff (AppHarvest), Pieter Pot (Hogeschool Inholland), Koen Hooning (SHIFT Invest) en Klaas van Egmond (Delphy en winnaar van het programma in 2020) wees Left-O als winnaar van de vier pitches aan.

Left-O heeft een oplossing voor voedselverspilling bedacht waarbij je producten die over zijn bij lokale ondernemers kunt kopen. Winkeliers plaatsen hun producten gemakkelijk met een foto op de app. Consumenten kunnen deze aanklikken en dezelfde dag afhalen of laten bezorgen.  

"De jury was onder de indruk van de passie waarmee de pitchers hun startup presenteerden. De intrapreneurs hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt, aanvullende teams gevormd, interessante uitdagingen geďdentificeerd en vernieuwende concepten ontwikkeld. Team Left-O heeft uiteindelijk de validatie het beste uitgevoerd en is daarmee de winnaar van het Intrapreneurship Programma 2021." Bianca Oudshoff (AppHarvest & juryvoorzitter).

De initiatiefnemers van Left-O, Chantal Snijders van BDO Nederland, Paramveer (Deepu) Singh van Kuehne+Nagel en Mick Van Hoogdalem van PiazzaDeiFiori (Dutch Flower Group), gingen naar huis met een cheque van €10.000,- om in hun startup te investeren.

Ideeën voor de voedseltransitie
In februari gingen ze van start, de deelnemers aan de Rabo Food Forward Track in de regio Bollenstreek, Katwijk, Leiden, Haaglanden, Delft, Oost- en Westland. Op 8 juli pitchten ze hun idee dat bijdraagt aan de voedseltransitie. Dat de oplossing groots en spectaculair moet zijn, is een misvatting, vertelt demissionair minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de gasten aan het begin van het pitchevent. Het begint, zegt ze, vaak klein: met een idee of een ontmoeting, met mensen die bij elkaar gaan zitten en hun oude vanzelfsprekendheden onder de loep nemen, bedenken hoe ze het over een nieuwe boeg kunnen gooien. De Rabo Food Forward pitchers ontvingen na de pitches van Green Business Model Canvas, Groen Doen op Pad en De Streekkantine elk een cheque in de vorm van kennis, netwerk en € 1.000,- om te gebruiken voor de verdere uitwerking van hun idee. De Streekkantine ging er uiteindelijk met de meeste publieksstemmen en nog eens € 1.000 vandoor.

Tijdens het juryberaad nam Puck van Holsteijn, directeur HortiHeroes, ons mee in de initiatieven van HortiHeroes om de missie van HortiHeroes en haar partner te versnellen middels 5 oproepen:

  1. Wij zien het als onze opdracht om het hbo/wo talent echt aan ons te binden. Ben of ken jij een rolmodel? Sluit je dan bij ons aan!
  2. In samenwerking met AVAG en TNO gaat HortiHeroes een HortiTech Traineeship opzetten vanaf maart 2022. Net afgestudeerden én bedrijven kunnen zich hierbij aansluiten.
  3. Laten we ecosystemen verbinden en elkaars kwaliteiten gebruiken als "One Dutch Horti Innovation Hub". Het is zonde als ieder ecosysteem dezelfde initiatieven lanceert.
  4. In samenwerking met Topsector T&U organiseert HortiHeroes de Topsector Innovation Prize. Ben jij een startup met een internationale en grensverleggende innovatie die bij kan dragen aan het realiseren van een duurzame tuinbouw? Meld je aan via impact2025.nl en maak kans op een kennisvoucher ter waarde van € 25.000,-!
  5. Word partner van de Food Boost Challenge!


Tijdens het HeroFestival lanceerden Foodvalley NL, HortiHeroes en Medical Delta Living Lab VIT for Life de website van de Food Boost Challenge. Deze drie initiatiefnemers slaan de handen ineen voor een knetter gezonde ambitie: jongeren tussen 12 en 20 jaar verleiden tot het eten van meer groente en fruit. Samen met 15 vooruitstrevende partners waaronder De Haagse Hogeschool als onderzoekspartner gaan zij het komende jaar aan de slag om deze ambitie waar te maken.

Wil jij als bedrijf bijdragen aan deze gezonde ambitie en het eten van meer groente en fruit door jongeren makkelijker en leuker maken? Ga dan naar www.foodboostchallenge.nl en meld je aan als partner van de #FoodBoostChallenge

Puck van Holsteijn (directeur HortiHeroes) vat samen: "De samenwerking met onze strategisch partners draagt bij aan de groei van HortiHeroes, het uitbouwen van de programma's en het versterken van de magneetwerking op nieuwe technologie en het benodigde talent. Veel organisaties hebben dezelfde missie: op een duurzame manier de wereld voeden, vergroenen en verbinden middels bloemen. Wij vinden het belangrijk om die verbinding met elkaar op te zoeken. Alleen gaan we heel hard, maar samen komen we verder en kunnen we sneller grotere impact realiseren."

Bron: Goedemorgen

Deel artikel