25 jaar JEM-id! Wij spraken hen vanochtend op Paprika...

25 jaar JEM-id! Wij spraken hen vanochtend op Paprika...

Softwarebedrijf JEM-id is vandaag 25 jaar geleden opgericht door Martijn van Andel, Jefry van den Hoeven en Vanja van der Palm. Inmiddels bestaat het bedrijf uit 60 medewerkers die samen de sierteelt en agf-sector naar een hoger niveau tillen door middel van digitalisering.

Luister het gesprek met Martijn van Andel hier terug

Naast het belang van de juiste medewerkers met specifieke kennis, zijn focus, kwaliteit, innovatie, disruptie en kennisdeling belangrijke pijlers die mede bij hebben gedragen aan het succes van afgelopen 25 jaar.

Historie JEM-id
Waar Jefry van den Hoeven en Martijn van Andel samen vanuit huis JEM-id begonnen en later een klein stukje van het huidige pand huurde, is langzaamaan het hele pand aan de Grote Waard in Honselersdijk in gebruik genomen. Steeds meer agf- en sierteeltbedrijven werken efficiënter door software-oplossingen van het softwarebedrijf. Er wordt liever naar de toekomst gekeken en dat doen ze inmiddels met 60 enthousiaste medewerkers. ''Wij zijn gestart met softwareontwikkeling naar aanleiding van het constateren van een inefficiënte werkwijze bij een bekende agf-exporteur. Bedrijfsprocessen werden in de avonduren op papier geregistreerd of ingevoerd via ouderwetse, digitale documenten. Een tijdrovende en foutgevoelige klus die wij destijds hebben kunnen digitaliseren, de rest is geschiedenis. 'JEM' staat trouwens voor 'Jefry en Martijn', Vanja kwam hier iets later bij, maar dat paste toen niet meer in de naam'' glimlacht Martijn van Andel.

In de afgelopen jaren is er veel veranderd, maar er zijn een aantal pijlers waar JEM-id zich vanaf het begin op focust: kwaliteit, innovatie, disruptie en kennisdeling. Focus is immers de key voor het succes van de organisatie. JEM-id richt zich op softwareoplossingen die voor verandering zorgen en de sector op zijn kop zetten, maar bovenal de horti-sector verder helpen. Producten die hier een belangrijke rol in spelen zijn Floriday, FloraXchange en HortiHeat voor de sierteeltsector en GreenCommerce, GreenXchange en FreshBabel voor de agf-sector.

Voorop lopen door innovatie
Het doel is al 25 jaar om te zorgen dat de Nederlandse agf- en sierteelt bedrijven met behulp van technologie een koppositie behouden in het internationale speelveld. Darwin schreef het al eerder: ''It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change''. Ofwel, degenen die zich het best aanpassen, zullen overleven. JEM-id doet er dan ook alles aan om continu te innoveren en voorop te blijven lopen qua technologie om hun klanten verder te helpen en er zo voor te zorgen dat ze efficiënter kunnen werken waarbij ze de wereldwijde concurrentie een stap voorblijven.

Oprichters Jefry, Martijn en Vanja plus twee jonge aandeelhouders Leon en Robin, houden zich dagelijks bezig met de continuďteit van het bedrijf. Daarnaast wordt er bij JEM-id gewerkt in zelfsturende teams, waardoor er geen managementlagen zijn en de teams dus zelf bepalen hoe ieder lid zijn functie vervult. Ieder team is verantwoordelijk voor zijn eigen product (zoals GreenCommerce, Floriday, HortiHeat). De teams worden gestimuleerd om dingen uit te proberen, te ondernemen en elkaar onderling te helpen. Hiervoor is het belangrijk dat de medewerkers de juiste expertise en sectorkennis hebben. Dit is dan ook één van de speerpunten die een belangrijke rol speelt in het succes van de afgelopen 25 jaar. ''Medewerkers zijn voor ons erg belangrijk. Wij nemen veel initiatieven om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Wij doen er veel aan om talent aan te trekken en stimuleren een goede work-life-balance. Denk hierbij aan het werken met nieuwe technieken, het creëren van uitdagende opdrachten en het bieden van een creatieve werkomgeving. Bij JEM-id geloven we dat werken leuk moet zijn. Als je doet wat je leuk vindt, ben je gemotiveerd om alles uit je werk te halen. Regelmatig worden er leuke uitjes, borrels, sportevenementen en andere activiteiten georganiseerd om de teambuilding te verbeteren en collega's op een andere manier te leren kennen dan alleen op zakelijk vlak. Dat laatste ligt nu even anders i.v.m. Covid-19, maar we hopen ons 25-jarig jubileum snel te kunnen vieren'', aldus Vanja van der Palm.

Op tuinbouwzender Paprika Tasty Radio belden wij vanochtend met Martijn om over het jubileum te praten. Luister het gesprek hier terug.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel