A4: verbreden of niet?

A4: verbreden of niet?

Buurgemeentes Westland en Midden-Delfland kijken heel anders naar de verbreding van de A4, zo meldt de WOS. Extra rijstroken aanleggen, dat is waar de Westlandse verkeerswethouder Pieter Varekamp erg over te spreken is. Het is volgens hem goed voor de doorstroming. Maar zijn collega Frank ten Have, die Verkeer in zijn portefeuille heeft voor de gemeente Midden-Delfland ziet vooral de keerzijde van de verbreding: "Het leidt tot veiligheidsrisico's en extra (geluids)overlast."

Volgens Ten Have heeft de verbreding weinig nut als het aantal rijstroken in de Ketheltunnel niet toeneemt: "Dan ontstaat het risico dat er zeven kilometer file voor de Ketheltunnel tot aan Den Hoorn gaat staan, dat mensen alternatieve routes gaan zoeken, hier door Midden-Delfland gaan rijden over polderwegen die daar niet voor bedoeld zijn." De wethouder van Midden-Delfland stelt dat de verbreding ook een verkeersaanzuigende werking heeft, van naar verwachting zo'n 1.500 tot 2.000 extra voertuigen per uur.

Midden-Delfland hoopt op andere oplossingen als beter openbaar vervoer. Bovendien vraagt Ten Have zich af of inmiddels niet iedereen inziet dat het 'onzin is om elke dag aan te sluiten in de files om op het werk te komen en naar huis te gaan'. Hij denkt dat het geld dat voor de verbreding benodigd is, beter te besteden is. Maar zijn Westlandse collega hoopt toch echt dat er ergens volgend jaar gestart kan worden met de verbreding.

Lees hier verder en bekijk een video-item

Bron: WOS

Deel artikel