AH gaat impact agf meten

AH gaat impact agf meten

Supermarktketen Albert Heijn wil vanaf 2020 het middelengebruik van de Nederlandse teelt van aardappelen, groente en fruit in een onlineregistratietool beschikbaar hebben om de milieu-impact te kunnen meten. Hiervoor heeft AgroVision een registratieprogramma ontwikkeld met een koppeling tussen middelgebruik en milieubelasting, meldt Nieuwe Oogst.

"Digitale middelenregistratie koppelen aan milieubelasting is niet bedoeld om extra teelteisen te stellen", zegt kwaliteitsmanager Nienke Weidema van Albert Heijn. "We willen vooral cijfermatig inzicht krijgen in de milieubelasting van de teelt van aardappelen, groente en fruit en onderbouwen dat we met onze duurzame teeltaanpak daadwerkelijk milieuwinst boeken en dus op de goede weg zijn."

In teeltpilots die Albert Heijn in 2017 en 2018 heeft laten uitvoeren door telers, zijn alternatieve spuitschema's getest om de bewuste middelen te vervangen. De belangrijkste conclusie was volgens Weidema dat op basis van milieubelastingspunten meer inzicht wordt verkregen over hoe de teelt van voedingsgewassen is te verduurzamen.

"Daarom wordt vanaf 2020 aan alle Nederlandse Albert Heijn-telers gevraagd hun middelenregistratie in een onlineregistratietool van AgroVision bij te houden. Albert Heijn heeft daartoe toegang via de vaste leveranciers. In de tool is voor Albert Heijn speciaal het aantal milieubelastingspunten per teelt of teler inzichtelijk gemaakt."

Bron: Nieuwe Oogst/AgriHolland

Deel artikel