Albert Heijn versterkt relatie met telers
Geplaatst op 20 januari 2021
Net zoals het inmiddels erkende 'Beter voor Koe, Natuur en Boer'-programma in de zuivelketen ontwikkelt Albert Heijn nu ook met varkenshouders een programma, te weten 'Beter voor Varken, Natuur en Boer' en een 'Beter voor'-programma samen met groente- en fruittelers. Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: "Bij Albert Heijn werken we voor ons vers assortiment - van appels tot spruiten, van zuivel tot varkensvlees - al jaren samen met strategische partners, telers en boeren. We kennen onze telers en boeren dan ook al vaak van generatie op generatie en we werken samen met hen via programma's aan ons assortiment en aan de toekomst. We kopen onze producten al jaren zo dichtbij als mogelijk in en zo ver als noodzakelijk. Dat betekent dat het merendeel van ons assortiment uit Nederland komt. We leggen de lat hoog als het gaat om versheid, kwaliteit en duurzaamheid. Voor de extra inspanning die daarvoor nodig is, betalen wij de boeren en telers extra. Dat biedt hen zekerheid en continuďteit zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven en zo verdient iedereen in de keten een eerlijke boterham, nu en in de toekomst. In navolging van de succesvolle samenwerking in de zuivelketen zetten wij nu eenzelfde stap in de varkensvleesketen en in onze groente- en fruitketen. Beter voor onze ketens én voor onze klanten."
Binnen de 'Beter voor'-programma's is een duurzame samenwerking met een gezond verdienmodel voor alle betrokken partijen het uitgangspunt. Het wederzijds vertrouwen en de lange termijnsamenwerking vanuit Albert Heijn maken investeringen in de toekomst van de bedrijven mogelijk. Met de 200 vaste groente- en fruittelers wordt een volgende stap gezet in duurzame bedrijfsvoering met zorg voor beter klimaat en biodiversiteit.
Natuur
De telers werken zoveel mogelijk samen met de natuur én zetten zich in voor het vergroten van de biodiversiteit en verlagen klimaatimpact. Zo werken de telers aan een gezonde en vruchtbare bodem. Bijvoorbeeld door volledige vruchtwisseling, door het zaaien van groenbemesters bij vollegrondsgroente of het inzaaien van akkerranden met bloemen en kruiden door de aardappel- en vollegrondtelers. Deze bloemen- en kruidenrijke akkerranden - inmiddels meer dan 35 kilometer - staan in de lente in bloei en trekken veel soorten insecten en vogels aan. De kruidenrijke akkerranden verfraaien het landschap en verbeteren de waterkwaliteit. Bovendien bestrijden de telers van tomaat, paprika, komkommer en zacht fruit momenteel al zoveel mogelijk hun gewassen met natuurlijke vijanden, zoals roofmijten of lieveheersbeestjes in plaats van met chemische bestrijdingsmiddelen. In het 'Beter Voor Natuur en Boer'-programma zal Albert Heijn en de telers meer initiatieven ontwikkelen om impact op het klimaat te verlagen en biodiversiteit te vergroten. Bijvoorbeeld door over te stappen op 100% groene stroom en met de plaatsing van insectenhotels bij iedere boerderij.
Boer
Albert Heijn werkt al vele jaren intensief en transparant samen met vaste groente- en fruittelers. Deze samenwerking is succesvol en duurt in veel gevallen al tientallen jaren. Langlopende relaties leiden tot zekerheid bij zowel de boer als bij Albert Heijn. Zo kunnen de boeren met meer zekerheid ondernemen en investeren in duurzame productiemethoden. Dit geeft hen een gezonde basis het bedrijf om door te kunnen geven aan de volgende generatie. Het 'Beter voor'-programma zal naast afspraken over afnamegarantie van de oogsten - ongeacht wat de natuur geeft - en eerlijke prijzen, ook compensatie voor extra duurzaamheidsinitiatieven bieden. Hierdoor kunnen telers met vertrouwen kiezen voor een duurzame bedrijfsvoering.
Bron: Goedemorgen