Aubergine in spotlights!

Aubergine in spotlights!

Aubergines zijn verrassend veelzijdig. Ook op de barbecue. Om meer consumenten deze zomerse zijde van Nederlandse groente te laten ontdekken, lanceerde de auberginebranche op 10 augustus een recept-winactie in supermarkten.

Deze actie is onderdeel van de campagne 'BBQ Smaakmakers'. Basis hiervoor zijn vier receptideeën van chef-kok Guus Vredenburg voor het op smaak brengen van de aubergine. Verschillende foodbloggers en lifestylemedia haken aan bij de campagne. Ze laten de aubergine 'shinen' op hun (social) mediakanalen.
De aubergine is voor veel Nederlanders een redelijk onbekende groente. Slechts één op de tien Nederlanders eet deze. Met de campagne 'BBQ Smaakmakers' willen verschillende partijen uit de auberginebranche daarom consumenten laten ervaren dat deze groente verrassend veelzijdig čn een culinaire uitdaging is. Ook op de zomerse barbecue.

Vegetarisch alternatief
In samenwerking met chef-kok Guus Vredenburg is daartoe het concept 'BBQ Smaakmakers' ontwikkeld. Dit bestaat uit een viertal recepten waarmee je de aubergine na het grillen of bakken eenvoudig op smaak brengt. De inspiratie hiervoor komt uit verschillende wereldkeukens. Het gaat om de toppings Salsa Mexicana en Garlic Lemon en om de sauzen Spicy Oriental en Orange Honey. Deze zijn makkelijk te bereiden met ingrediënten die iedereen wel in huis heeft. Aubergine in combinatie met deze BBQ Smaakmakers is bovendien een prima vegetarisch alternatief of geschikt als lekkere sidedish.

Recept-winactie
Om consumenten deze zomer te prikkelen om op de BBQ aan de slag te gaan met deze vier smaakmakers in combinatie met aubergines, start vanaf 10 augustus een recept-winactie. Bij verschillende supermarkten zoals Jumbo, PLUS, Vomar, DEEN, Hoogvliet, BOON, BONI, Smeding en Jan Linders is op de aubergines een campagnesticker te vinden. Daarop staat een van de vier recepten, uitleg over de winactie en een QR-code naar de website. Consumenten die een foto delen van hun auberginegerecht op Instagram met #BBQSmaakmakers en #aubergine maken kans op een mini-Big Green Egg. In september wordt de winnaar bekend gemaakt.

Foodbloggers en media
Naast deze winkelactie, wordt de campagne online ondersteund door foodbloggers waar A8 mee samenwerkt. Zij gaan aan de slag met de vier smaakmakers voor aubergine en posten hun recepten op hun blogs en social media. Daarnaast zijn op 24Kitchen twee receptenpagina's met twee auberginesmaakmakers terug te vinden. Het platform De Hippe vegetariër en verschillende food & lifestyle media zetten eveneens de BBQ-smaakmakers voor aubergine in the spotlights.

De campagne 'BBQ Smaakmakers' krijgt ondersteuning van verschillende partijen uit de auberginebranche. Op deze manier hopen ze dat meer mensen de veelzijdige culinaire mogelijkheden van aubergine ontdekken en dat deze groente vaker in boodschappenmandjes én op meer menukaarten terecht komt. Wil je meer weten over de campagne? Ga naar www.aubergine.nl.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel