Benefits of Nature houdt ermee op

Benefits of Nature houdt ermee op

Benefits of Nature (BON), de stichting die bedrijven in de tuinbouw helpt met het verminderen van hun milieu-impact, houdt op te bestaan. Het bestuur laat weten dat het niet langer de financiële middelen heeft om een bijdrage te kunnen blijven leveren aan het verduurzamen van de sector.

BON telde ruim 140 vaste leden, die enkele malen per jaar deelnamen aan events en workshops. Een vermindering van de CO2-uitstoot was daarbij altijd het uitgangspunt. BON maakte inzichtelijk dat het verduurzamen van je bedrijf niet alleen noodzakelijk is, maar het dat ook veel kansen biedt. Dit voorjaar bracht echter zowel zakelijk als privé veel onrust en onzekerheid met zich mee, laat het bestuur van BON in een brief weten. "Logischerwijs moesten een heel aantal bedrijven hun kostenstructuur onder de loep nemen en hebben een aantal moeten besluiten om te stoppen met het ondersteunen van Benefits of Nature. Dit was reden voor het bestuur om navraag te doen bij haar leden hoeveel steun er is voor de stichting."

Geen financiële middelen
BON stond de afgelopen jaren aan de basis van de 'Hortifootprint', de algemene rekenregels voor de milieu footprint. "We zijn er trots op dat deze methodiek onlangs is gepubliceerd. Een vervolgstap is om deze methodiek breed gedragen te krijgen in Europa, daarvoor moeten nieuwe studies bij kwekers worden gedaan. Alle partijen uit het consortium steken hier tijd en geld in. Ook Benefits of Nature wil hier graag aan bijdragen maar mede door de opzeggingen van dit voorjaar hebben wij een tekort aan financiële middelen om dit nog te kunnen doen. Uit feedback die we kregen vanuit de ledenconsultatie, bleek dat veel leden de waarde van BON als neutrale stichting inzien, maar momenteel geen mogelijkheid zien om hier financieel aan bij te dragen dan wel footprinting toe te passen in hun organisatie. Dit maakt het voor ons als bestuur moeilijk om onze taken naar behoren uit te voeren en dit heeft ons doen besluiten de stichting op te heffen.

Het bestuur van BON geeft aan dat er inmiddels meer partijen in de markt actief zijn die footprinting omarmen en hiermee verder gaan. "Uiteraard hopen we als bestuur van harte dat footprinting zich verder ontwikkelt en zorgt voor verduurzaming in de sector. De ontwikkeling van een Europees gewaardeerde methode voor footprinting gaat gewoon door voor de bloemen en plantensector, alleen zal BON haar bijdrage daaraan niet meer kunnen leveren."

Verduurzaming doorzetten
Henri Potze, de oorspronkelijke oprichter van BON, laat tegenover Goedemorgen weten het stoppen van de stichting te betreuren. Volgens hem heeft BON de afgelopen jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan de bewustwording rondom footprinting in de tuinbouw. Tegenwoordig begeleidt Potze bedrijven via Greenhouse Marketeers eveneens met het berekenen van de footprint, maar helpt hij hen ook bij het compenseren van de CO2-uitstoot én het uitdragen hiervan richting markt en consument. Dat BON de activiteiten beëindigt hoeft volgens hem dan ook geen grote gevolgen te hebben voor bedrijven die via de stichting hun footprint lieten berekenen. "Vanuit Greenhouse Marketeers kunnen wij iedereen hierin faciliteren en helpen om de verduurzaming binnen de organisatie onverminderd door te zetten."

Bron: Goedemorgen

Deel artikel