Bijzondere concepten voor een betere wereld

Bijzondere concepten voor een betere wereld

Hybride worsten die de vleesconsumptie helpen reduceren. Maaltijdpakketten voor gezinnen met een lager inkomen en gezondheidsissues. Een fairtrade systeem voor Nederlandse boeren. Luxe chocolade met gedroogde koffiedrab. En een bijzonder biertje als conversation starter. Dat zijn de 5 innovatieve concepten die op 1 februari tijdens de HAS Food Experience 2022 een FoodmanShip Award hebben gewonnen.

De HAS Food Experience is hét jaarlijkse food-evenement van HAS Hogeschool waarop studenten innovatieve food-projecten presenteren en meedingen naar de FoodmanShip Awards. Dit jaar was de 14e editie van het evenement dat de afgelopen jaren tot soms wel 1500 bezoekers trok, onder wie veel foodprofessionals en gerenommeerde foodbedrijven. In coronatijd werd het evenement vernieuwd. De HAS Food Experience werkt van podium naar platform en zorgt er zo voor dat steeds meer studenten met hun kansrijke ideeën en projecten de weg naar de markt vinden.

Projecten online bekijken
De FoodmanShip awards werden uitgereikt tijdens een online event op 1 februari. Tijdens deze 'liveshow' nam presentator Rudy van Beurden de deelnemers mee langs de genomineerde projecten en deelden experts de laatste ontwikkelingen op het gebied van food. Naast het online event kunnen deelnemers zelf online alle projecten bekijken én de hele week speeddate meetings aanvragen met de studenten die het project hebben uitgevoerd.

On the Road to 2030
De projecten van de studenten waren dit jaar verdeeld over 5 categorieën met een met een focus op de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, waar wij ons als HAS Hogeschool actief aan committeren. Met die focus zijn wij 'On the road to 2030', het centrale thema dit jaar.

Winnaars FoodmanShip Awards

  • Categorie Protein| sustainable alternative proteins
    DITTO van Nienke Faas: een concept van 3 hybride worsten met een uitgesproken smaak die mannen onbewust helpt hun vleesconsumptie te reduceren zonder in te boeten op de eetbeleving. Lees meer en bekijk de pitch
  • Categorie Healthy body and mind
    Chefke van Silke van Boxtel: maaltijdpakketten in een vrolijke verpakking die gezinnen met een lager inkomen en gezondheidsissues op een makkelijke manier helpen gezonder te eten. Lees meer en bekijk de pitch
  • Categorie Sustainable Food systems | the food chains
    Onze Markt van Hester Schilt: een nieuw coöperatief merk met als missie om een ??eerlijke voedselketen te creëren en boeren een eerlijke prijs te betalen. Extra bijzonder: ligt al in de supermarkt! Lees meer en bekijk de pitch
  • Categorie Unwaste | reduce and prevention
    Phoenix coffee Reborn van Steef Kunnen: een luxe chocoladeconcept met gedroogde koffiedrab als een van de ingrediënten. Lees meer
  • Categorie Meaningful Food Innovations
    Open Up van Duifje van Dugteren: dit spannende concept is een drankje en spel ineen dat het gesprek opent over seksualiteit, seks en gender. De bierflesjes (etiketten) zijn van buiten allemaal anders, maar van binnen allemaal gelijk. Lees meer en bekijk de pitch

De HAS Food Experience wordt mede mogelijk gemaakt door Albert Heijn, Rabobank, Vion Food Group, Agrifood Capital, Refresco, Appčl Catering, Royal Swinkels Family Brewers, BOON, Bunzl, Imagro, Rijk Zwaan en Studio Fava.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel