Bouwen aan nieuw merk in internationale glastuinbouw

Bouwen aan nieuw merk in internationale glastuinbouw

Marijke van Rongen werkt bij Blue Radix als Senior Global Marketeer. Zij is daar verantwoordelijk voor de Marketing & Communicatie van het bedrijf. In een interview vertelt zij meer over haar achtergrond en functie. Ook gaat zij in op de introductie van Blue Radix: een nieuw merk in de internationale glastuinbouw.

Hoe lang werk je al voor de glastuinbouw?
"Ik heb voor deze baan ruim 8 jaar bij AgroEnergy gewerkt, ook in een Marketing en Communicatierol. De laatste jaren was ik daar met name verantwoordelijk voor de marketing van alle datagedreven energiediensten. Het autonome energiemanagement zeg maar. Ook deed ik de marketing voor de deelname aan de 1e Autonome Kas Challenge, waarbij we met het team The Croperators toen derde van de wereld werden. Na de challenge vonden er gesprekken plaats over de oprichting van een nieuw zelfstandig bedrijf, speciaal gericht op autonoom telen. Toen ik gevraagd werd om de overstap te maken, zei ik volmondig ja! AgroEnergy is een mooi bedrijf om voor te werken maar ik was na 8 jaar toe aan nieuwe uitdagingen."

Wat houdt je functie in? Hoe ziet jouw werkdag er uit?
"Ik heb een hele brede functie, wat logisch is bij een jong bedrijf. Je hebt niet voor iedere discipline een specialist in huis. Op hoofdlijnen ben ik verantwoordelijk voor de branding & positioning van Blue Radix, voor de (inter)nationale marktintroductie & -benadering, digitale marketing, de media & publicaties, communicatie & de organisatie van evenementen. Als ik het zo opnoem, schrik ik er zelf bijna van. Gelukkig pak ik ook een groot gedeelte van de marketing samen op met onze CEO Ronald Hoek. Deze samenwerking is erg prettig.

Een werkdag begint wat mij betreft altijd met een goede kop cappuccino. En dat lukt bij ons op kantoor. In al onze vacatureteksten beloven we 'awesome coffee', en daar is geen woord aan gelogen. Een gemiddelde werkdag heb ik niet, maar ik start vaak met mijn e-mail en het monitoren van onze social mediakanalen. Vandaag ben ik gestart met het schrijven van de marketingstrategie & uitvoering voor het businessplan van 2021. Daarna heb ik gewerkt aan het verder verbeteren van de  ideale 'customer journey' voor onze klanten. Ook organiseren we in december online demo's over autonoom telen, ik regel dan de inrichting van de software en de uitnodigingen. In mijn werk is het heel veel schakelen tussen strategie en uitvoering en dan vaak ook nog in 2 talen. Die afwisseling is uitdagend maar het past ook goed bij me, ik vind het leuk."

Hoe was het om een nieuw merk te introduceren in de glastuinbouw?
"Dat was en is fantastisch om aan te werken. Een nieuw merk helemaal vanaf de start opbouwen en creëren, dat is zeldzaam om mee te maken. Natuurlijk heb ik het niet alleen gedaan. We zijn gestart met een kleine groep collega's om onder externe begeleiding te spreken over onze positionering, merkbelofte en 'purpose'. Dus waarom bestaat je bedrijf en welk hoger doel streef je na en wat is je belofte en hoe onderscheid je jouw bedrijf: welke breinpositie neem je in bij jouw doelgroepen. Vervolgens moet er een naam komen voor het bedrijf en een huisstijl komen die past bij de waarden van je bedrijf. Het woord 'Radix' in onze naam staat voor wortels in de grond, maar is ook een onderdeel van het zenuwstelsel en een wiskundige berekening. 'Blue' is de kleur die staat voor intelligentie, verstand en vertrouwen, maar is ook een knipoog naar Delft, waar onze roots liggen. Ons logo is opgebouwd uit een woord- en beeldmerk, het beeldmerk is een combinatie tussen een wereldbol en hersenen. En wat ik wel grappig vind, in ons logo is het woord Blue nooit blauw, lekker een beetje eigenwijs. Alles komt mooi samen in onze slogan: Your digital brain for growth.

Toen Blue Radix 'een gezicht had' zijn we waarden naar woorden gaan vertalen. We vertellen verhalen over ons bedrijf, persoonlijke verhalen over wie er werken, maar ook hoe we werken. Maar we vinden het ook belangrijk om uit te leggen wat autonoom telen betekent. We beseffen ons terdege dat we met iets heel innovatiefs bezig zijn en dat uitleg en toelichting heel belangrijk is. Dit doen we nu in Nederland maar ook internationaal onder andere via media, presentaties, nieuwsbrieven en online demo's. Sinds onze officiële marktintroductie in september zijn we actief zichtbaar en ontvangen nu al regelmatig positieve feedback over de branding en zichtbaarheid van ons merk. We zijn er nog niet maar daar ben ik al erg trots op."

Hoe ervaar je om te werken voor Blue Radix?
"Ik ben heel dankbaar en blij dat ik voor Blue Radix mag werken. Ik werk samen met veel fijne collega's. En mijn DNA zit in dit bedrijf en dat voelt goed en bijzonder. We kunnen met het toevoegen van geautomatiseerde intelligentie aan de dagelijkse beslissingen in de kas echt bijdragen aan wereldwijde uitdagingen. Zoals de toenemende behoefte aan gezond voedsel en het tekort aan teeltexperts. Het voelt goed om daar aan bij te dragen. We staan aan het begin van iets heel moois."

Bron: Goedemorgen

Deel artikel