Chaos door verplichte coronatest truckers

Chaos door verplichte coronatest truckers

De bevoorrading van winkels en ziekenhuizen dreigt in de problemen te komen, nu duizenden vrachtwagens zijn gestrand bij Europese grenzen. Enkele landen eisen een verplichte coronatest voor chauffeurs om de verspreiding van gevaarlijke virusvarianten in te dammen, maar er zijn onvoldoende testlocaties. Transport en Logistiek Nederland (TLN) roept de Europese Unie op in te grijpen, aldus het AD.

Afgelopen weekeinde kondigden Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk afzonderlijk van elkaar extra coronamaatregelen aan. Alle chauffeurs die vanuit het Oostenrijkse Tirol, Tsjechië of Slowakije naar Duitsland rijden, moeten bij de grens een negatieve coronatest laten zien.

Oostenrijk heeft daarop besloten chauffeurs zonder negatieve test al bij de Italiaanse grens (Brenner) te weren. Bij de grensposten zijn onvoldoende testlocaties. Daardoor kunnen de vrachtwagenchauffeurs geen kant op. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) staan sinds vanochtend op sommige plekken files tot 50 kilometer lang en kan de wachttijd oplopen tot vier ŕ vijf uur.

"Dat is funest'', zegt TLN-woordvoerder Bart van Pagée tegenover het AD. "Iedere vrachtwagen die stilstaat, kost geld. Zonder transport komen cruciale bevoorradingsstromen voor supermarkten en ziekenhuizen in de knel." Volgens de brancheorganisatie komen de nieuwe maatregelen 'uit de lucht vallen'. Dat landen nu proberen de testcapaciteit bij de grenzen te vergroten, is volgens TLN 'mosterd na de maaltijd'.

De problemen doen zich voor op cruciale transportroutes. Dagelijks vervoeren ruim zevenduizend vrachtwagens goederen via de noord-zuid-corridor door Tirol. Tegelijk maken tienduizenden vrachtwagens gebruik van de oost-west-corridor naar Duitsland via Tsjechië. Van Pagée: "We hebben het niet over een simpele provinciale weg, maar over de belangrijkste verkeersader van Europa."

Bron: AD

Deel artikel