ClimateHouse wil voorzien in kennisbehoefte

ClimateHouse wil voorzien in kennisbehoefte

THEMA KLIMAATSCHERMEN - Schermleverancier Svensson heeft een nieuwe dienst gelanceerd onder de naam 'ClimateHouse'. Kasklimaatexperts Ton Habraken en Joost Haenen bundelen hun kennis over teeltstrategie, schermstrategie, klimaatinstellingen en klimaattools onder deze naam, voor telers, bedrijfsleiders en teeltmanagers wereldwijd.

Telen is een topsport met smalle marges. Een verkeerde klimaatinstelling of onjuiste aannames kunnen het verschil betekenen tussen winst of verlies. Nu kassen steeds meer data genereren is dat nog geen garantie voor een optimaal teeltresultaat. Data moeten worden vertaald naar informatie, en informatie naar kennis over de interacties tussen plant, kasklimaat en techniek. Dat leidt in het ideale geval tot nieuwe inzichten, zoals Het Nieuwe Telen. "Een klimaatcomputer kan veel werk uit handen nemen, en met slimme instellingen al 80 tot 90% automatisch voor je regelen. Maar de echte teler weet dat te verfijnen naar een optimum, wat het verschil kan maken tussen 90 of 100 kilo tomaten per vierkante meter."

Toenemende behoefte aan klimaatkennis
Elke teler, elke kas en elk ras is anders. Ook het klimaat buiten de kas is altijd anders, zelfs tussen verschillende regio's. Kasklimaatexperts Ton Habraken en Joost Haenen houden alle ontwikkelingen in kasklimaatsturing nauwgezet bij. Klimaatschermen hebben daarin een steeds grotere rol gekregen. Twee schermen zijn in veel teelten gemeengoed geworden. Nieuwe materialen hebben geleid tot nieuwe toepassingen, zoals het vorig jaar gelanceerde PARperfect. Maar daarmee ben je er nog niet, zegt Joost Haenen. "We komen veel bij kwekers, maar we zien dat niet altijd bekend is hoe precies met een scherm om te gaan. De gesprekken gaan steeds vaker dieper in op klimaat- en scherminstellingen. Daaraan merkten we dat er behoefte is aan meer kennis. Daarom zijn we gestart met ClimateHouse."

Lees het volledige artikel in KAS Magazine

Bron: Goedemorgen

Deel artikel