COFIT-20: actieplatform voor ondernemers

COFIT-20: actieplatform voor ondernemers

Tweederde van de bedrijven in de hortisector heeft te maken met verlies aan omzet door de coronacrisis. Gemiddeld heeft de wereldwijde economische stilstand de ondervraagde horti-ondernemers tot nu tot 32% aan omzet gekost. Die conclusie trekt bureau Arling uit een online enquęte onder 100 van de grootste ondernemingen. Het onderzoek maakt deel uit van een nieuw platform dat het bureau deze week lanceerde: COFIT-20. Doel daarvan is om ondernemers met elkaar te verbinden en elkaar te inspireren. De aftrap van COFIT-20 was een online meet-up met 12 deelnemers van verschillende takken in de sector.

In die meet-up bleek er bij de hortibedrijven sympathie voor de overheidsacties om het virus in te dammen. "Maar het wordt nu tijd om ook naar de economie te kijken. Ik maak me zorgen hoe groot de economische schade wordt. Laten we alsjeblieft de intelligentie hebben om alles ook weer stap voor stap vrij te geven", verwoordde één van de deelnemers het gevoel van alle 12 deelnemers aan de online meet-up van Arling. "De overheid wordt nu vooral geadviseerd door virologen en IC-mensen. Maar de visie waarmee nu beslissingen worden genomen is maar heel beperkt", constateerden ook de 12 ondernemers.
 
Met de virtuele bijeenkomst gaf Arling donderdagavond 30 april de aftrap voor het platform COFIT-20. Het platform moet een digitale 'hangout' voor de hortisector worden, als het aan Patricia Verbakel van Arling ligt. "Ik heb de laatste weken heel veel ondernemers gesproken. Iedereen met zijn of haar eigen verhaal. Er is ontzettend veel veranderd in een ongekend hoog tempo. Het begrip voor de maatregelen gaat hand in hand met onzekerheid over de toekomst. Als bureau hebben we de afgelopen 11 jaar een groot netwerk in de hortisector opgebouwd. Daarom kwamen we op het idee: kunnen we die bedrijven niet virtueel bij elkaar brengen, zodat ze met elkaar antwoorden zoeken op de vragen waar iedereen mee rondloopt?"
 
Waardering van de 12 deelnemers
Een initiatief dat op waardering kon rekenen bij de groep van 12, bestaande uit Agro Care, Anthura, Beekenkamp Groep, DOOR, Looye Kwekers, Hoogendoorn, Nature's Pride, PB Tec, Royal Brinkman, Ter Laak en VB. Onderdeel van de anderhalf uur durende bijeenkomst waren ook presentaties van marketing & sales director Martin Helmich van Hoogendoorn, commercieel directeur Adriëlle Dankier van Nature's Pride en directeur-eigenaar Jos Looije van Looye kwekers. Ze maakten duidelijk hoe zij met de overheidsmaatregelen om zijn gegaan de afgelopen periode. "De online meetup krijgt een vervolg. Aan de hand van volgende onderwerpen wordt opnieuw gekeken naar een éénmeting onder dezelfde 100 ondernemingen of een verdiepingsonderzoek met betrekking tot een 'back-to-work'-plan, zegt Patricia Verbakel.
 
Hoge respons op online onderzoek
Parallel aan de online sessie had Arling al bij 100 toonaangevende hortigerelateerde bedrijven gepeild wat de status was. 'Gezondheid gaat vóór economie maar er zijn grenzen', was een van de opmerkingen die vaak in andere bewoordingen terugkeerde. Opvallend was de hoge respons van in totaal 62 respondenten van de ruim honderd ondernemingen in slechts drie dagen. Duidelijk is dat de hortisector hard is geraakt. Dertig procent van de omzet is zoek. Tegenover de 67 procent van de ondernemers met verlies staat overigens ook een opvallende 13 procent die extra omzet signaleerde. In 6 van de 10 bedrijven wordt in kleinere ploegen gewerkt om aan de 1,5 meter-norm tegemoet te komen. Een 'back-to-work' plan als de maatregelen versoepeld worden, is er bij bijna 60 procent van de bedrijven nog niet. Verder geeft 45 procent vooralsnog aan de huidige bedrijfskoers te moeten wijzigen. Meer resultaten zijn op te vragen via www.cofit20.nl of via Arling.  
 

Bron: Goedemorgen

Deel artikel