Colruyt verliest marktaandeel

Colruyt verliest marktaandeel

Supermarktketen Colruyt verliest voor het eerst marktaandeel aan de concurrentie. Dat werd duidelijk bij de bekendmaking van de jaarresultaten van de retailgroep, meldt Vilt.be.

Hoewel de winstmarges stabiel bleven tegenover een jaar eerder, hadden analisten toch meer verwacht van Colruyt Group. "Je ziet dat de coronacrisis de supermarkten geen windeieren heeft gelegd, maar concurrenten als Delhaize of Carrefour met meer buurtwinkels hebben er meer van kunnen profiteren dan Colruyt. De grote winkels hebben de supermarktketen duidelijk parten gespeeld", klinkt het.

De coronacrisis gaf de omzet en de winst van Colruyt een boost, maar ook de kosten stegen verder door het virus. De supermarktketen moest meer personeel inzetten en investeren in beschermingsmateriaal. Daardoor laat de Halse groep stabiele winstmarges optekenen in vergelijking met een jaar eerder. "Dat zijn op zich mooie prestaties, maar we zijn meer gewoon van Colruyt", zegt Tom Simonts, beursanalist bij KBC, daarover op Kanaal Z. Eerder signaleerde vakblad Gondola al dat de omzet van de supermarktketens tijdens de lockdown, van half maart tot half mei, een half miljard was gestegen.

Tekenend is vooral dat Colruyt Group voor het eerst in jaren marktaandeel verliest aan de concurrentie. Volgens analisten is dat verlies vooral te wijten aan de keuze van Colruyt voor grote winkels. "Vandaag zijn de 248 grote Colruyt-supermarkten een belangrijke levensader voor de keten, maar de opkomst van buurtwinkels is al langer aan de gang. Denk maar aan de grote hypermarken van Carrefour die al eerder terrein verloren", zegt Fernand de Boer, beursanalist bij Degroof Petercam.

De coronacrisis heeft deze tendens volgens hem alleen maar versterkt, want mensen werden aangemoedigd om in de buurt te winkelen "Het zijn vooral Delhaize en Carrefour die de meeste vruchten kunnen plukken van de coronacrisis. Hun buurtwinkels werden drukker bezocht. De buurtwinkels Okay en Spar vormen een relatief klein deel van de omzet van Colruyt Group. En hoewel de Halse retailer meer inzet op buurtwinkels dan een aantal jaar geleden, blijft de keten op dat vlak achter op Delhaize of Carrefour. Zij staan al veel verder met buurtwinkels die vlak bij woonkernen of in de stad liggen en die vaak open zijn op zon- en feestdagen", klinkt het.

Maar ook vanuit twee andere hoeken komt er druk op de klassieke supermarktketens in ons land. "De concurrentie neemt toe. Lidl opende de voorbije jaren bijvoorbeeld tientallen nieuwe winkels waardoor de keten intussen overal goed vertegenwoordigd is. En ook het Nederlandse Jumbo heeft intussen zijn eerste winkels geopend op de Belgische markt", zegt Els Breugelmans, winkelexperte aan de KU Leuven, in De Tijd.

Daarnaast is er ook e-commerce dat druk zet op de klassieke supermarkt. Webwinkels zijn al jaren aan een opmars bezig, ook online supermarkten. Tijdens de coronacrisis deed de Belg massaal boodschappen op het internet. De vraag was zo groot dat Colruyt, maar ook Delhaize, er niet konden aan voldoen en ze bestellingen moesten weigeren. Als dit na corona aanhoudt, dan zullen er minder klanten zijn in de stenen winkels.

Inzetten op e-commerce zou Colruyt Group nochtans geen windeieren opleveren, meent professor Breugelmans. "Zijn webwinkel Collect & Go is nu al marktleider. Bovendien lokt de keten vooral jonge gezinnen. Die zijn gewoonlijk meer geneigd om online te gaan aankopen." Maar dat lijkt Colruyt begrepen te hebben. Er worden nieuwe afhaalpunten voor Collect & Go geopend en er wordt geëxperimenteerd met thuisleveringen, iets wat Delhaize al langer aanbiedt. Hoewel e-commerce duur is door de hoge transportkosten, heeft Colruyt geen andere keuze. "E-commerce wordt nu eenmaal populairder, je moet mee", zegt Fernand de Boer.

(Foto: Colruyt)

Bron: Vilt.be

Deel artikel