'Consument betaalt nog niet voor duurzaamheid'

'Consument betaalt nog niet voor duurzaamheid'

LTO Nederland heeft onderzoeksbureau DirectResearch gevraagd om de waardering voor en de perceptie van problemen, oplossingen en verantwoordelijkheden rondom boeren en tuinders bij het Nederlandse publiek te peilen. Aan het kwantitatieve onderzoek werd deelgenomen door 1558 Nederlanders. In het onderzoek ziet 62% van de respondenten de kiloknallers zo snel mogelijk uit de schappen hebben. Maar slechts 24% bestudeert het etiket ook op duurzaamheid.

Bij het kopen van groente, vlees, fruit en zuivel zegt 27% zich te laten leiden door de prijs. Van de respondenten vindt 59% seizoenproducten belangrijk, 44% koopt bewust Nederlandse producten, 34% biologische producten en 46% scharrelproducten. Uit het feit dat maar 24% bewust etiketten leest om te bepalen hoe duurzaam een product is, leidt LTO af dat de consument wel wil, maar nog niet bewust de portemonnee trekt voor duurzaamheid.

LTO vindt inzet voor een beter inkomen en een eerlijke prijs voor de producten van boeren en tuinders hard nodig. Als consumenten willen bijdragen met een hogere prijs, dan moeten ook de supermarktketens hun verantwoordelijkheid nemen. In het onderzoek is 58% van de respondenten van mening dat Nederlandse boeren en tuinders geen eerlijke prijs voor hun producten krijgen van de supermarktketens.

De supermarktbedrijven claimen at hun marge 3% is en wijzen naar de schakels tussen producent en supermarkt. De Autoriteit Consument en Markt doet op dit moment onderzoek naar de margeverdeling in de ketens van uien, tomaten, melk, witte kool/zuurkool, varkensvlees en aardappelen. Voor LTO is het duidelijk dat ook de supermarkten net als de consument hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor de vraag naar hogere productiestandaarden.

Bron: AgriHolland/LTO Nederland

Deel artikel