Vertrouwen biologisch keurmerk 19% gestegen
Geplaatst op 19 februari 2025

De bekendheid van het Europees biologisch keurmerk is dit jaar naar 62% gestegen. Een stijging van 11% ten opzichte van 2024, toen was 53% van de consumenten nog bekend met het keurmerk. Naast de bekendheid is ook het vertrouwen in het EU-biologische keurmerk gestegen. In 2024 vertrouwde 47% van de Nederlanders het Europese keurmerk, in 2025 nam dat vertrouwen met maar liefst 19% toe naar 66%. Acht op de tien Nederlanders (78%) vinden het belangrijk dat voeding diervriendelijk geproduceerd is.
Prijs heeft verreweg de meeste invloed op de keuze voor biologisch. Acht op de 10 (78%) consumenten zou vaker biologisch kopen als biologische voeding goedkoper zou zijn. Prijs, smaak, versheid en gezondheid zijn de belangrijkste factoren van invloed bij het kopen van voeding. Consumenten die regelmatig biologisch kopen, vinden het belangrijk dat voeding goed is voor hun gezondheid (82%). Voor consumenten die relatief weinig biologisch kopen is de prijs van het grootste belang (78%). Voor beide groepen staat smaak op nummer twee.
Ondanks dat we meer biologisch zijn gaan kopen, is het aantal Nederlanders dat regelmatig biologisch koopt de afgelopen drie jaar stabiel gebleven (66%). Een tiende van de Nederlanders zegt nooit biologische voedingsmiddelen te kopen, en een kwart slechts af en toe (25%).
Europa heeft als doel om biologische flink te laten groeien, naar 15% landbouwareaal in 2030. Een enorme uitdaging voor Nederland, aangezien maar 4,8% van de landbouwgrond in Nederland biologisch is. Dat klinkt weinig, toch nam het landbouwareaal met 9% toe en groeide de biologische sector de afgelopen vijf jaar met zo’n 42%. Zowel de Nederlandse overheid als ketenorganisatie Bionext hebben zich de afgelopen jaren ingezet om consumenten structureel vaker voor biologisch te laten kiezen. Zo initieerde Bionext de afgelopen drie jaar de consumentencampagne ‘De mooiste boodschap is bio uit Europa'.