Consumptie groeide in november met 8,7 procent
Geplaatst op 20 januari 2022
De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.
Consumenten hebben in november, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, 14,2 procent meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in november 2020. Toen was de horeca de hele maand dicht. Pretparken, theaters, bioscopen, dierentuinen, bibliotheken, zwembaden en musea moesten in november 2020 ook vrijwel de hele maand sluiten. De consumptie van diensten was in november 2021 nog wel ruim 2 procent lager dan in november 2019. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
In november hebben consumenten 3,6 procent meer besteed aan duurzame goederen dan in november 2020. Vooral aan kleding en schoenen hebben ze meer uitgegeven. Verder hebben consumenten in november nagenoeg hetzelfde gespendeerd aan voedings- en genotmiddelen als in november 2020.
Aan overige goederen, zoals gas, elektriciteit, motorbrandstoffen en persoonlijke verzorgingsproducten, hebben consumenten 3,7 procent meer uitgegeven dan in november 2020. Consumenten verbruikten meer energie en gaven meer uit aan persoonlijke verzorgingsproducten. In november 2021 was het kouder dan in november 2020.
Drie weken geleden meldde het CBS dat de detailhandel in november ruim 5 procent meer heeft omgezet dan in november 2020. Het verkoopvolume was 2,6 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 7,4 procent, terwijl die van de foodsector gelijk bleef. Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws