Consumptie groeit met bijna 15 procent in april
Geplaatst op 22 juni 2022
De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.
Consumenten hebben in april, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, ruim 27 procent meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in april 2021. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.
In april hebben consumenten ruim 8 procent meer besteed aan duurzame goederen dan in april 2021. Vooral aan kleding, schoenen en elektrische apparaten hebben ze meer uitgegeven. Vorig jaar ondervonden vooral niet-essentiële winkels nog hinder van coronamaatregelen.
Gecorrigeerd voor prijsveranderingen hebben consumenten bijna 2 procent minder gespendeerd aan overige goederen, zoals energie en water dan in april 2021. Consumenten hebben wel meer besteed aan persoonlijke verzorgingsproducten dan een jaar eerder. Ten slotte hebben consumenten ruim 5 procent minder besteed aan voedings- en genotmiddelen dan in april 2021.
Circa drie weken geleden meldde het CBS dat het verkoopvolume van de detailhandel in april 1,8 procent groter was dan in april 2021. Het volume van de non-foodsector groeide met bijna 15 procent, terwijl het volume van de foodsector kromp met bijna 6 procent. Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws