Data helpt Daily Fresh Radish bij teeltplanning
Geplaatst op 25 juni 2021
Voordat Daily Fresh Radish gebruik maakte van GreenCommerce werd alles mondeling doorgegeven en op briefjes geschreven. Hierbij verliep destijds ook de facturatie handmatig. Al met al kon dit tijdrovend en foutgevoelig zijn. Daarom maken zij inmiddels al 10 jaar gebruik van GreenCommerce, het pakket dat speciaal is ontwikkeld voor AGF bedrijven. Hiermee voeren zij o.a. dagelijks orders in die worden afgemeld op de werkplek en vervolgens worden verladen. Daarnaast verloopt de facturatie via de software, waarbij er een koppeling is met boekhoudpakket Exact. Dennis is enthousiast over het gebruik: "Het pakket is top en werkt goed voor hetgeen wij doen. Het werken gaat beter en er worden minder fouten gemaakt. Ook de service is goed; als ik een vraag heb dan bel of mail ik en dan komt er altijd een antwoord."
Onlangs is Daily Fresh Radish gestart met het gebruik van GreenCommerce Apps. Hiermee kunnen zij hun commerciële informatie controleren en bekijken zonder dat zij fysiek achter hun PC hoeven te zitten waar GreenCommerce op geïnstalleerd staat. Met de Apps hebben zij overal toegang tot hun commerciële informatie, eenvoudig via hun telefoon.
Betere afstemming productie en verkoop
Sinds kort maakt Daily Fresh Radish ook gebruik van het Datawarehouse pakket van GreenCommerce. Dit pakket zorgt ervoor dat de data zo wordt voorbereid dat deze eenvoudig te gebruiken is in rapportages. Met Microsoft Power BI zijn bedrijven als Daily Fresh Radish in staat om snel en eenvoudig vergelijkingen te maken en inzicht te krijgen in de gegevens die ze zelf, dagelijk in GreenCommerce registreren. GreenCommerce biedt een vooraf ingestelde set in Microsoft's Power BI aan, waardoor gebruikers direct waardevolle inzichten hebben en niet zelf alles eerst vanaf scratch hoeven te bouwen én waarna zij deze dashboards vervolgens geheel naar eigen wens kunnen aanpassen of uitbreiden. "Voorheen wisten we niet goed hoeveel product we beschikbaar moesten hebben in bepaalde weken, maar door de data van de verkoop kunnen we deze informatie nu wel naar boven halen. We hebben momenteel meer inzicht in onze data, hierdoor kunnen wij de productie beter afstemmen op de vraag", aldus Dennis.
Ook Rik Hofland (Sales bij Daily Fresh Radish) is enthousiast over de mogelijkheden die momenteel via Power BI worden benut. "Het is een versimpeling van de Excel-bestanden waar we voorheen mee werkten. Via Power BI zijn resultaten veel sneller en makkelijker op te halen." Daarnaast zijn er veel mogelijkheden om de data in te zetten, denk hierbij aan de inkoop- en verkoopprijzen, maar ook vragen zoals: 'Welke aantallen zijn er vorig jaar afgezet? 'En welke aantallen hiervan waren via contracten? 'Hoeveel is er voorgaande jaren ingekocht, wanneer, waar en tegen welke kosten?' En ook vragen als: 'Moeten we meer of minder specialities zaaien op basis van de aantallen die voorgaande jaren zijn verkocht' worden via de tool beantwoordt.
De heren zijn trots op het bedrijf en de efficiënte manier van werken, en hopen in de toekomst nog meer met hun bestaande GreenCommerce data te doen.
Bron: Goedemorgen