Doorpakken met digitaliseringsstrategie
Geplaatst op 30 augustus 2022
Door de nieuwe koppeling zijn zij technisch onafhankelijker geworden waardoor het mogelijk wordt om hun GreenCommerce verder uit te breiden met specifieke modules, zonder tegengehouden te worden door maatwerk. Diverse uitbreidingen op hun softwarepakket worden momenteel voorbereid, zoals de WMS App, fustmodule en de QC App. Met dit project zet Rainbow Kleinpak een mooie stap richting de toekomst en biedt het mogelijkheden voor verdere groei.
Aanleiding van het project
Rainbow Kleinpak is dienstverlener op het gebied van verpakken en sorteren (van m.n. paprika's) en warehousing. Het pakstation in de Lier is volledig geconditioneerd en beschikt over diverse certificaten voor voedselveiligheid. Met hun moderne machinepark en het digitale beheer van de logistieke activiteiten in GreenCommerce kunnen zij de producten met zorg klaarmaken voor hun klanten.
Rainbow Kleinpak wilde graag gebruik gaan maken van meer diverse GreenCommerce uitbreidingen, en dus werd het tijd om de software daarop aan te passen. Destijds was de (maatwerk-) techniek aangelegd zodat de communicatie tussen Rainbow Kleinpak en hun grootste opdrachtgever Harvest House efficiënt kon verlopen.
Voorheen werd ieder bericht automatisch gesynchroniseerd, waardoor bepaalde processen automatisch verwerkt werden. Door een nieuwe koppeling ertussen te zetten, kan Rainbow Kleinpak zelf de interne processen verder optimaliseren doordat bestaand maatwerk niet meer in de weg zit. De nieuwe koppeling is naast de bestaande koppeling gezet en een stuk 'losser' ingericht, waardoor er voor Rainbow Kleinpak o.a. meer mogelijk wordt op het gebied van uitbreidingen in GreenCommerce.
Ultieme samenwerking
De complexiteit van het project was vanaf het begin al kenbaar. Fernon van Paassen begeleidde dit project vanuit JEM-id: "Bij livegang merkten we dat bepaalde zaken anders liepen dan we van tevoren hadden ingeschat. Diezelfde middag zijn we met het projectteam bij elkaar gekomen om te sturen op een structurele oplossing." Rainbow Kleinpak heeft te maken met strakke deadlines vanwege handel die met de boot naar Engeland verscheept wordt. Dit was daarom ook de eerste prioriteit: "De data kwam wel binnen alleen kon het systeem de volgorde niet goed verwerken. Door de tijdsdruk van de handel zorgde dit voor uitdagingen. Hier hebben we met het projectteam continu bovenop gezeten waardoor de impact bij de klant minimaal is gebleven en de handel zonder enige vertraging de deur uit kon. Door maximale inzet van alle partijen waarbij 24/7 gewerkt werd aan een structurele oplossing, staat er nu een effectieve koppeling die voor iedereen goed werkt." aldus Fernon.
Ingrijpende oplossing
Een dergelijk traject vergt van alle partijen een hoog niveau van wederzijds vertrouwen en lef. Fernon: "Ondanks het vele testen en de onderzoeken vooraf, kan het voorkomen dat een oplossing in de praktijk een andere uitwerking heeft dan van tevoren werd gedacht. Het is dan belangrijk dat je met beide partijen snel kan schakelen om alsnog tot een effectieve oplossing te komen. Op zo'n moment is daadkracht nodig en moet je durven afwijken van plan A. Uiteindelijk is alles alsnog tot een succes gekomen en werkt de koppeling nu goed."
Rainbow Kleinpak is als gevolg van de nieuwe koppeling bezig met verschillende uitbreidingen aan hun GreenCommerce zoals de fustmodule, het WMS en de QC App. Sander van Merkerk, Procescontroleur bij Rainbow Kleinpak, sluit af: "De koppeling is een complex stuk dat ook nog eens bedrijfskritisch is. Het vervangen is een lang gekoesterde wens en ook zorg. De intensieve samenwerking met JEM-id was een voorwaarde voor het project en is cruciaal gebleken om het succesvolle resultaat te kunnen behalen. Tijdens de ontwikkeling is flexibel ingespeeld op nieuwe inzichten over de praktijk die uit de gebruikerstesten zijn gekomen en zo zijn veel potentiële problemen voorkomen. Bij de livegang bleek helaas de complexiteit van het project waardoor we voor enkele uitdagingen kwamen te staan. Dankzij de toewijding van de medewerkers en directie van JEM-id is de impact op de levering aan klanten van Rainbow Kleinpak geminimaliseerd en zijn tegelijkertijd oplossingen ontwikkeld. Ondanks dat er nog verbeteringen worden doorgevoerd, heeft de nieuwe koppeling zich al bewezen in verbeterde bedrijfscontinuďteit en beter inzicht in de oorzaak van fouten."
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws