Druk op tuinbouw om te verduurzamen

Druk op tuinbouw om te verduurzamen

De tijd van praten over footprints, CO2-compensatie en klimaatneutraal of -positief produceren is voorbij. Volgens Greenhouse Marketeers is het nu tijd voor de tuinbouwsector om de daad ook echt bij het woord te voegen. Niet alleen telers dienen in actie te komen, maar de hele keten. Het Horti Footprint Chain Programme moet hier een belangrijke bijdrage aan leveren.

Dat laten oprichter Henri Potze en LCA-specialist Lorena Yunes Arriaga van Greenhouse Marketeers weten. Yunes Arriaga is als projectmanager verantwoordelijk voor de uitrol van het Horti Footprint Chain Programme. Het idee achter dit programma is dat kwekerijen hun leveranciers dringend verzoeken om mee te werken aan het berekenen van hun footprint en het inzichtelijk maken van hun milieubelasting. "Nu is de footprintberekening van bedrijven nog te vrijblijvend", aldus Yunes Arriaga. "Al sinds 2013 wordt die footprint bij kwekerijen berekend, maar te vaak werken hun leveranciers daar niet aan mee. Daardoor kan de footprint niet tot in detail worden berekend en moet je uitgaan van gemiddelden en aannames. Wij hebben daarom het Horti Footprint Chain Programme opgezet, waarmee we in samenwerking met verschillende partijen uit de tuinbouwketen een stap verder willen gaan. De tijd van praten is voorbij, het wordt nu tijd om als sector écht werk te maken van klimaatneutrale productie. Onze ambitie is zelfs om in 2030 een volledig klimaatpositieve tuinbouw te realiseren, waarbij we meer CO2 compenseren dan dat we met elkaar uitstoten."

Terugrekenen naar nul
Want alleen als de hele keten meewerkt, kun je als bedrijf een compleet beeld krijgen van de milieubelasting van jouw product, meent Greenhouse Marketeers. De partijen die het verzoek krijgen om hieraan mee te werken komen dan ook uit de hele keten: van leveranciers van LED-belichting, energie en verpakkingen tot leveranciers van substraat, potgrond en zelfs transport. "Wij kunnen hen desgewenst helpen om dat inzicht te krijgen. Is een leverancier daartoe toch niet bereid, dan vraagt Greenhouse Marketeers een van haar partners om de footprint in die betreffende categorie te berekenen. Bedrijven krijgen op die manier te zien wat hun footprint zou zijn indien zij met een andere leverancier zouden samenwerken. Op die manier kan de footprint toch worden teruggerekend naar nul, precies was het doel is, en bedrijven kunnen vervolgens een bewuste keuze maken tussen leverancier A en B."

De druk op toeleveranciers wordt hiermee dus opgevoerd, bevestigt Henri Potze. "We gaan ervan uit dat de meeste leveranciers daar ook het belang en de waarde van inzien, maar als zij daar niet toe bereid zijn, kan een kwekerij er altijd voor kiezen om in zee te gaan met een concurrerende partij die dat wel wil." Het Horti Footprint Chain Programme is in eerste instantie opzet en uitgewerkt in samenwerking met Houwenplant, Royal Brinkman en Dümmen Orange, maar er worden ook gesprekken gevoerd met andere partijen. Bedrijven en organisaties die willen aanhaken, kunnen zich derhalve bij Greenhouse Marketeers melden.

Reacties initiatiefnemers
Meer informatie over het Horti Footprint Chain Programme en reacties van Houwenplant, Royal Brinkman en Dümmen Orange zijn te lezen in de nieuwste uitgave van KAS Magazine. Het artikel is hier online beschikbaar.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel