'Duurzaamheid opent deuren tot financiering'
Geplaatst op 03 februari 2022
Luister hier de volledige uitzending terug
Zuijderhoudt was een van de mensen die vanuit de studio werden gebeld in de speciale uitzending met Greenhouse Marketeers. Namens Greenhouse Marketeers was Sandra Uitenbroek - Van Schie een uur lang te gast om te vertellen over het Horti Footprint Chain Program. Het Horti Footprint Chain Program heeft als doel om voor iedere partij in de keten inzicht te krijgen in zijn aandeel op de CO2-footprint van het eindproduct, om vervolgens zijn uitstoot te reduceren. Op deze manier kan de uitstoot van CO2 per onderdeel van de keten worden verminderd, wat uiteindelijk leidt tot een klimaatneutraal product. Doordat iedere schakel in de keten meewerkt aan de footprintberekening, kan in kaart worden gebracht welke categorieën de hoogste milieubelasting veroorzaken. "Zo kunnen we er met elkaar aan werken om de totale uitstoot terug te dringen en waar nodig te compenseren. Zo werken we samen toe naar klimaatpositieve sierteeltproducten in 2030", aldus Uitenbroek - Van Schie.
In de uitzending werd onder ander gebeld met Karin van der Eijk van VDE Plant, die vertelde hoe het bedrijf aan verduurzaming werkt en welke rol het Horti Footprint Chain Program speelt. Daarnaast kwam ook Boudewijn Zuijderhoudt van ABAB aan het woord over subsidies. "Weet dat er heel veel subsidies zijn om duurzaam te kunnen ondernemen", zei hij. "Of je er nu net mee begint of al stappen hebt gezet, gedurende het hele traject kun je aanspraak maken op subsidies omdat de overheid het belangrijk vindt dat bedrijven verduurzamen." Daarbij gaf hij de tip om die duurzame inspanningen ook uit te dragen, omdat het vaak deuren opent. Bijvoorbeeld bij banken. "Duurzaam ondernemen wordt in toenemende mate een eis bij het verkrijgen van financiering."
Luister hier de volledige uitzending terug
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws