Milieuscore alle voeding motiveert verduurzamen

Milieuscore alle voeding motiveert verduurzamen

Het lijkt een zoveelste keurmerk, maar een nieuw label dat alle voedselproducten een milieuscore geeft, is meer dan een handvat voor consumenten. Het kan de sleutel zijn om bedrijven te motiveren meer data beschikbaar te maken over de duurzaamheid van hun bedrijfsvoering. “Bij data begint het,” vertelt drs. Koen Boone van Wageningen University & Research. “Nieuw beleid en innovatie kunnen niet zonder.” Koen vertelt erover tijdens de internationale innovatiesummit F&A Next op Wageningen Campus.

Een ecolabel maakt duidelijk hoe duurzaam een voedselproduct is. Er bestaan al een aantal verschillende versies van zo'n label en steeds meer supermarkten experimenteren ermee. In Nederland deed Lidl een test door koffie en thee van een score te voorzien, van A tot E. Ook in het Wageningse filiaal stonden die scores naast de prijs. In België voorziet supermarkt Colruyt 15.000 producten van een ecolabel, en de Franse overheid voert het aan het eind van dit jaar in voor al het voedsel wat in Frankrijk wordt verkocht.

Lees hier verder

Bron: Wageningen U&R

Deel artikel