Eminent daagt 'moeder natuur' uit

Eminent daagt 'moeder natuur' uit

'Geef kleur door' is de naam van de campagne die begin april werd gelanceerd en aansluit bij het Internationaal Jaar van Groenten en Fruit van de Verenigde Naties. Doel is het vergroten van het bewustzijn over de belangrijke rol van groenten en fruit voor een duurzame en gezonde samenleving. Glastuinbouw Nederland laat regelmatig bedrijven op haar website aan het woord over de manier waarop zij kleur en gezondheid doorgeven. Dit keer de ketenschakels Eminent Seeds, Produce en Food.

Als er één bedrijf is dat het doorgeven van kleur wel heel letterlijk neemt, dan is dat Eminent uit Wateringen/Poeldijk. Met Eminent Seeds, Produce en Food beschikt het 35 jaar geleden door Jan van Heijningen gestarte bedrijf al over drie schakels van de keten richting de consument. Het is de jongere generatie die de visie van het bedrijf - inmiddels eigendom van de Best Fresh Group - in geuren en kleuren uiteen zet: Niels Koolstra namens Eminent Seeds (midden) en Ruud Zwinkels van Eminent Food (links op de foto).

"Wat wil de markt, dat is de cruciale vraag die de basis vormt van onze activiteiten", opent Niels. Daarbij krijgt de veredelingstak uiteraard input van de mondiaal opererende Best Fresh Group, maar zeker ook van Eminent Food. "Ik zit een dag op de week op kantoor bij het salesteam van Eminent Food. Veel korter kunnen de lijnen niet zijn." Dat neemt niet weg dat de ontwikkeling van nieuwe rassen een traject is en blijft van de lange adem. "We beschikken over heel veel data met betrekking tot productie per vierkante meter, resistentie, smaak, vorm en houdbaarheid. Voeg daarbij dat we als specialistisch bedrijf creatief en onderscheidend willen zijn en het complexe plaatje is geschetst. Dan duurt het dus zes tot tien jaar voor je een nieuw, veelbelovend product in de markt kunt zetten."

Lees hier verder

Bron: Glastuinbouw Nederland

Deel artikel