Den Haan naar 100% LED
Geplaatst op 06 oktober 2022
Voor de komkommerteelt installeerde Den Haan Philips GreenPower LED toplighting lineair. Onvoldoende natuurlijk licht tijdens de wintermaanden en het tegemoetkomen aan de jaarronde vraag voor verse, lokaal geteelde producten van klanten als Loblaws, Sobeys en Costco stelden Den Haan voor een uitdaging met nieuwe kansen. De hoge energieprijzen vormden een extra motivatie, waardoor de overstap naar LED een “fluitje van een cent” werd volgens CEO Luke den Haan.
Het bedrijf heeft al sinds de oprichting de ambitie om jaarrond een hoge kwaliteit te leveren terwijl het energieverbruik op een redelijk niveau wordt gehouden. Den Haan en zijn team begonnen er een aantal jaren geleden aan te denken om LED-belichting in de teeltstrategie op te nemen, maar ze zagen het volle potentieel pas na een bezoek aan Nederland. Na een intensieve samenwerking met het team van Philips horticulture LED solutions en Rudy Ouwersloot van Paul Boers, een gecertificeerd Philips horticulture LED partner, koos Den Haan er in 2019 voor om te gaan investeren in LED. Hij koos de beste groeibelichting, Philips GreenPower LED, in combinatie met Priva klimaatbeheersing en schermen van Svensson.
Volgens Den Haan heeft het telen onder LED zijn “verwachtingen ver overtroffen”. “Na midden in de winter de kwaliteit te hebben gezien, heeft het mijn ogen geopend voor de mogelijkheden voor winterteelt met de technologie van Philips,” zegt hij. Na de installatie van de LEDs zag Den Haan verbeteringen in alle aspecten van zijn tomaten- en komkommerteelt. De productie nam toe met zoveel als 40%. Daarnaast waren de LEDs niet alleen een logische keuze met het oog op productie, maar de kredietverstrekkers waren zeer tevreden over de data en voorspellingen die Philips had geleverd. Bovendien kon Den Haan groeiende productiedoelstellingen tonen. “Een blije bankier leidt tot een blije tuinder,” zegt hij.