Sectorpromotie en 'reputatievet'

Sectorpromotie en 'reputatievet'

Ruim 50 communicatie- en HR-professionals namen deel aan een bijeenkomst van Glastuinbouw Nederland over de reputatie van de glastuinbouwsector. Het programma bestond uit een aantal presentaties en workshops. De deelnemers werden verwelkomd door voorzitter Adri Bom-Lemstra.

Frank Peters (Virtus Communications) vertelde de deelnemers over het verschil tussen reputatie en identiteit: “Identiteit is wie je wilt zijn, reputatie is wat mensen over je vertellen.” De omgeving is de baas over je identiteit, aldus Peters. En slechts een handjevol twitteraars kan een sector of bedrijf een negatieve reputatie bezorgen.

Daarom moet de glastuinbouwsector werken aan haar reputatie, vindt Peters. Dat is enerzijds een kwestie van ‘reputatievet’, ofwel door een goed gedrag en goede verhalen ervoor zorgen dat het beeld van de sector bij stakeholders positief is. “Vroeger gold ‘Be good and tell it’. Nu is het ‘Be good and prove it’.” Tegelijk moeten bedrijven en de sector klaar zijn voor mogelijke slechte communicatie: dat is een kwestie van issue management.

Voor de communicatie van stakeholders ontwikkelde Glastuinbouw Nederland de Toolkit Gezondheid & Geluk. Jakoline van Straalen (Glastuinbouw Nederland) liet de deelnemers zien hoe ze die toolkit kunnen inzetten voor bijvoorbeeld schoolbezoeken of gesprekken met de lokale politiek. Jacqueline Kroon (Glastuinbouw Nederland) en Edwin Zuidgeest (Kasgroeit) gingen in op Goed werkgeverschap.

Daarna was er een serie workshops; elke deelnemer kon er aan maximaal twee deelnemen. De workshops gingen over: Hoe maken we jonge mensen enthousiast voor (werken in) de glastuinbouw?, Teleurstelling en hoge kosten voorkomen? Optimaliseer jouw wervingsstrategie!, Samen reflecteren en ontwikkelen!, Vergroot impact met social media en Content creëren met waarde.

Bron: Glastuinbouw Nederland

Deel artikel