Familiebedrijven koersvaster in crisis
Geplaatst op 22 juni 2021
Daarnaast loont het als familiebedrijven direct na een economische dip actief aan de slag gaan met de eigendoms- en eigenaarsstrategie. Daarbij maakt het niet uit of de familie haar aandelenbelang vergroot of juist verkleint. Familiebedrijven die geen keuzes maken, zien op termijn een scherpe daling van de winstgevendheid.
Dat blijkt uit het rapport De kracht van het kiezen, een studie van Erasmus Centre for Family Business (ECFB), BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank. Hierin werd onderzoek gedaan naar eigendoms- en eigenaarsstrategieën van familiebedrijven tijdens en in de nasleep van economische crises. Voor de studie werden 1.271 Europese bedrijven gevolgd in 2007-2011 rondom de financiële crisis. Deze inzichten zijn zeer waardevol voor familiebedrijven in de nasleep van de coronacrisis en de economische gevolgen daarvan.
Rode draad in de studie is dat niets doen geen optie is. "Een crisis blijkt hét moment om als familiebedrijf het verschil te maken. Denk na over je rol als eigenaar en aandeelhouder en beslis of je de controle over de onderneming vergroot door meer aandelen te kopen of juist verkleint door het verkopen ervan. Keuzes maken loont, ongeacht of dit een keuze is om meer betrokken te zijn of juist meer afstand te nemen," stelt prof. dr. Pursey Heugens, hoogleraar en directeur van het ECFB aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam en leerstoelhouder familiebedrijven.
Bekijk hier de volledig presentatie van het familiebedrijvenonderzoek
Bron: Goedemorgen