Game leert energiezuinig komkommers telen
Geplaatst op 22 november 2021
Daarom krijgt het spel een prominente plaats in het tuinbouwonderwijs van verschillende opleidingsinstituten. In een later stadium zal de game ook geschikt gemaakt worden voor andere gewassen en kunnen telers ook een poging wagen.
De game sluit aan bij KASSIM, het door WUR ontwikkelde online kasmodel, en is eveneens gebaseerd op het simulatiemodel KASPRO. De game is daarnaast uitgebreid met een gewasgroeimodel voor komkommer. Vanaf de start - in januari 2022 - zal het spel via een online omgeving gespeeld kunnen worden.
Spelregels en uitgangspunten
Bij de start van een spelronde worden - bijvoorbeeld door een docent - de spelregels bepaald en uitgangspunten ingevoerd, zoals een bepaalde plantdichtheid of de aanwezigheid van een energiescherm of belichting. Vervolgens kan de speler aan de slag met de teelt van de digitale komkommers. Zo kan de speler de klimaatsetpoints wijzigen en voor een andere schermstrategie kiezen. Aan het eind toont de game hoeveel komkommers geproduceerd zijn en hoeveel energie verbruikt is en de ranking in de high score.
Onlangs hebben studenten van Inholland de Beta-versie van de game getest. Daaruit kwam onder meer de wens naar voren dat er meer visuele elementen bij komen. Daarom ziet de speler nu door AI gegenereerde afbeeldingen van de geteelde komkommers. Die afbeeldingen zijn gebaseerd op onder meer het aantal komkommers dat virtueel geteeld is en het vruchtgewicht.
WUR ontwikkelt de game als onderdeel van het project Het Nieuwe Telen: Gas Erop! Dit project heeft als doel kennisverspreiding via het onderwijs van energiezuinig telen (HNT). Het project is medegefinancierd door Regieorgaan SIA, onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
Meer nieuws