Gepersonaliseerde voeding?

Gepersonaliseerde voeding?

Grote voedingsproducenten zoals Nestlé, Mars en FrieslandCampina zetten in op 'gepersonaliseerde voeding'. Dat is eten op basis van je persoonlijke gezondheid en gewoontes. Hierbij verzamelen ze heel veel data over consumenten en juist dat stuit op weerstand.

"Wat voor de één gezond is, hoeft dat voor een ander niet te zijn", zegt Machiel Reinders van Wageningen University & Research (WUR). Hij doet onderzoek naar gepersonaliseerde voeding.

Zo hebben kinderen veel eiwitten nodig en ouderen meer calcium. En wie een te hoge bloeddruk heeft, is weer gebaat bij een natriumarm dieet, maar bij diabetes is koolhydraatbeperkte voeding weer beter.
Tussen gezondheid en commercie

Gepersonaliseerde voeding kan bijdragen aan een gezondere maatschappij, volgens Reinders. Door de gezondheid en leefstijl van mensen in beeld te brengen, met een bloedtest, DNA-analyse of vragenlijst, kun je ze namelijk gezonder laten eten.

Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie zien ook kansen. Onder andere FrieslandCampina en Jumbo doen mee aan het onderzoek van de WUR en onderzoeksinstituut TNO. Dat onderzoek wordt met zowel publiek als privaat geld gefinancierd.

Ook snoepfabrikant Mars, dat van zijn ongezonde imago af wil, en de Zwitserse voedingsreus Nestlé focussen op gepersonaliseerde voeding. "Dit is ook een groot thema in veel van onze voedsel- en drankencategorieën", aldus Mark Schneider, de grote baas van Nestlé.

Lees hier verder

Bron: RTLZ

Deel artikel