'Gesteund voelen door kunstmatige intelligentie'

'Gesteund voelen door kunstmatige intelligentie'

Er vinden mooie ontwikkelingen plaats bij Blue Radix, ook op internationaal gebied. Inmiddels is Blue Radix in 9 landen actief en de belangstelling groeit wereldwijd. Dat liet CEO Ronald Hoek vanochtend weten op Paprika Tasty Radio. Het geeft aan dat de drempel om met kunstmatige intelligentie aan de slag te gaan steeds lager wordt.

Blue Radix voegt kunstmatige intelligentie toe aan de dagelijkse beslissingen in de kas. Niet om telers te vervangen, maar om het telers makkelijker te maken, zo liet Hoek op de tuinbouwzender weten. "Wij willen dat tuinbouwondernemers zich gesteund en ondersteund voelen door deze technologie. De inzet van kunstmatige intelligentie in de kas moet ervoor zorgen dat de kwaliteit verbetert en dat onnodige fouten uit de processen worden gehaald. Maar het moet telers ook helpen om meer overzicht en dus controle te houden over de bedrijfsvoering, helemaal wanneer hij te maken heeft met meerdere vestigingen."

Hoek signaleert dat er steeds meer spelers actief zijn op de markt als het gaat om toepassingen voor autonoom telen. "De tijd van een aantal grote leveranciers is wel voorbij. Er komen steeds meer nieuwe partijen bij die allemaal een stukje waarde toevoegen. Het is aan alle bedrijven samen om ervoor te zorgen dat die producten en diensten met elkaar worden verbonden in het belang van de teler." Samenwerking klinkt volgens Hoek logisch, maar in de praktijk gebeurt dat volgens hem nog te weinig. "Daar valt zeker een verbeterslag te maken. We moeten zakelijker en objectiever worden. We hoeven elkaar niet allemaal aardig te vinden, maar moeten er wel voor zorgen dat alle technieken en diensten die in de markt worden aangeboden, voor de telers worden ontsloten en toegankelijker worden gemaakt. Wij dragen daar vanuit Blue Radix graag aan bij in het belang van de sector."

Het volledige gesprek met Ronald Hoek op Paprika Tasty Radio luister je hier terug

Bron: Goedemorgen

Deel artikel