Groeiende aandacht voor kassen in China

Groeiende aandacht voor kassen in China

In China groeit de middenklasse en de behoefte aan vers en veilig voedsel snel, maar tegelijkertijd worstelt de Chinese agrarische sector met verschillende duurzaamheids-vraagstukken. Nederlandse kennis en tuinbouwervaring bieden optimale oplossingen voor de ontwikkeling van duurzame land- en tuinbouw in China. Dutch Greenhouse Delta (DGD) presenteert de gehele waardeketen van de tuinbouw in Nederland en werkt op verschillende niveaus samen met de Chinese overheid om een bijdrage te leveren aan de aanvoer van vers en veilig voedsel in China. Gert Dral, Manager DGD Zuid-Oost Azie, en Michael Min, vertegenwoordiger van DGD in China, gaan in op de ontwikkelingen in de Chinese tuinbouw en de samenwerking met de Chinese overheid en lokale bedrijven.

DGD richt zich momenteel op de behoeften van de grote steden langs de kust van China, waar de economie snel groeit en de vraag naar beter, verser, gezonder en veiliger voedsel ook groter is. Gert Dral legt uit: Mensen zijn hier bereid om veilig voedsel van hoge kwaliteit te kopen tegen redelijke prijzen. We hebben veel activiteiten uitgevoerd in Beijing, Shanghai en Qingdao, en hebben veel steun gekregen van de lokale overheid. De meeste van onze partnerbedrijven hebben hun eigen vertegenwoordigers of vestigingen in China. In het kader van zo'n industriële cluster kunnen we kennis delen in elke schakel, van landbouwplanning, kasontwerp en -bouw, zaaigoed, operaties tot marketing.''

Twee liaisons in China
Tevens heeft DGD met succes bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland een aanvraag ingediend voor een PIB (Partners for International Business) China-project. Dit PIB voor China wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid om de kosten te delen van het betreden van nieuwe markten in China voor publieke en private bedrijven in specifieke sectoren. De overeenkomst is in januari 2021 ondertekend. We hebben een driejarig programma gepland om de ontwikkeling van Nederlandse ondernemingen in China binnen drie jaar beter te bevorderen. We organiseren diverse publiciteitsactiviteiten, zoals seminars, en industriële dialogen, en we nemen actief deel aan branche-beurzen zoals IPM en HortiChina. De ambassade heeft ook twee liaisons in het leven geroepen om de activiteiten van de PIB in China te ondersteunen. De ene liaison is Dhr. Nick Hong, die meer dan 25 jaar als landbouwambtenaar heeft gewerkt op het Consulaat-Generaal van het Koninkrijk der Nederlanden in Shanghai, en de andere liaison is Pan Mengyao, die als landbouwambtenaar heeft gewerkt op de Nederlandse ambassade in Beijing. Beiden zijn ervaren in tuinbouw en Chinese overheidsbetrekkingen.

Gedetailleerd marktonderzoek
Voor elke samenwerking in China wordt een gedetailleerd marktonderzoek uitgevoerd. Gert Dral verduidelijkt: "Afhankelijk van de lokale klimatologische omstandigheden, de regionale marktvoorwaarden en de kasfunctie waaraan de geplante producten moeten voldoen, is er geen kas in China die precies hetzelfde is. We moeten de tijd nemen om de behoeften van beide partijen te begrijpen, elkaar te respecteren en naar hetzelfde doel toe te werken om een win-winsituatie te bereiken."

Een praktisch model voor de Chinese markt
Het DGD-model is zeer praktisch op de Chinese markt. DGD betrekt lokale Chinese bedrijven bij de samenwerking, bijvoorbeeld bij het vinden van lokale materialen om kosten te besparen en bij deelname aan lokale operaties. Basismaterialen zoals glas, staal en aluminium kunnen lokaal worden ingekocht, terwijl kerncomponenten en kennis uit Nederland komen. De Nederlandse tuinbouwsector is al meer dan tien jaar actief in China en heeft daar veel succesvolle projecten gebouwd, maar veel daarvan zijn door de lokale overheid gebouwd als demoprojecten.

Gert Dral: ''De laatste jaren besteden Chinese lokale overheden steeds meer aandacht aan de ontwikkeling van de tuinbouw en aan de praktische bedrijfsvoering en werking van kassen en de verkoop van de producten, in plaats van alleen maar een demoproject. De Chinese overheid is ook actief op zoek naar kennis en ervaring uit Nederland over het terugdringen van langdurige hoge investeringen in de latere bedrijfsvoering en mankracht nadat de kas is gebouwd''. Nederlandse bedrijven hebben te maken met hevige concurrentie op de Chinese markt. Maar in een team met een all-value model is er minder concurrentie en zijn er meer kansen om te winnen. Dit model bevordert niet alleen de Nederlandse tuinbouwtechnologie en maakt investeerders winstgevend, maar laat de Chinese consument ook genieten van lekkere, kwalitatief hoogwaardige en veilige producten.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel