Groente- en fruitaankopen stijgen in coronajaar

Groente- en fruitaankopen stijgen in coronajaar

De Nederlandse consumptie van verse groenten en fruit steeg in 2020 met 4 procent*. Huishoudens kochten 9 procent meer voor hun maaltijden thuis, maar restaurants en catering serveerden 45 procent minder. Hiermee kwam een abrupt einde aan de groei van de consumptie buitenshuis in de afgelopen jaren. Online aankopen, verspakketten en maaltijdboxen kregen daarentegen een enorme boost, zo meldt GroentenFruit Huis.

Corona en de lockdown, waar iedereen sinds 2020 mee wordt geconfronteerd, leiden wat de consumptie van groenten en fruit betreft tot een aantal positieve ontwikkelingen. Consumenten brengen meer tijd door in de keuken en gaan structureel meer aan de slag met recepten. Nu eten buitenshuis er even niet in zit en consumenten zich meer dan anders bekommeren om hun gezondheid en die van hun gezinsleden, groeit de vraag naar groenten en fruit. Met name producten die bij de consument te boek staan als 'vitaminebommen' zoals paprika en sinaasappels, doen het goed. De detailhandel profiteert hiervan. Vaker en uitgebreider thuis koken komt tot uiting in een grotere verkoop van groenten als paprika, ui, courgette, prei en aubergine. Sinaasappel, avocado, mandarijn en blauwe bes zijn de hardlopers in fruit. Consumenten gaan op zoek naar inspiratie. Dat valt onder andere op te maken uit veertig procent meer pageviews van Veggipedia.nl - de online encyclopedie voor groenten en fruit met recepten, tips en wetenswaardigheden - tijdens de eerste lockdown.

Verspakketten in de lift
Corona is een extra stimulans voor de consumptie van groenten en fruit gebleken. Dat men meer tijd neemt om te koken, blijkt ook uit het feit dat de verkoop van onbewerkte groenten harder stijgt dan die van gesneden groenten. Daarnaast kunnen verspakketten en maaltijdboxen rekenen op meer belangstelling. De verkoop van verspakketten, met alle ingrediënten voor soep of een maaltijd, groeide met 30 procent. Vier op de tien huishoudens koopt inmiddels soms of regelmatig een verspakket. Het aantal verkochte maaltijdboxen nam met 21 procent toe.

Run op online
Als we inzoomen op de 9 procent stijging van de consumentenaankopen in groenten en fruit zien we een verdeling van: plus 11 procent verse groenten en plus 6 procent vers fruit. Dit blijkt uit data van GroentenFruit Huis (bron GfK). Voor een kilo vers fruit betaalde de consument gemiddeld zo'n 10 procent meer dan in 2019. De prijsstijging van groenten was met 2 procent beperkt. Corona heeft in 2020 online boodschappen doen een enorme boost gegeven. De online aankoop van verse groenten en fruit nam met 60 procent toe. De eerste run op online bestellen was in maart 2020. In de zomer daalde de interesse licht, maar na het afkondigen van verscherpte coronamaatregelen steeg de onlineverkoop weer flink. Het aantal huishoudens dat online groenten en fruit kocht nam in 2020 met 30 procent toe. Online heeft nu een aandeel van 6 procent binnen de totale consumentenaankoop groenten en fruit.

Positieve trend vasthouden
Al met al kunnen we concluderen dat de bijzondere situatie door corona een stimulans heeft gegeven aan de consumptie van groenten en fruit. In ieder geval bij consumenten thuis. Voor de gezondheid in Nederland is dit zeker een positieve ontwikkeling. We hopen dat, zodra de horecasluiting tot het verleden behoort, dit ook wordt doorgezet in de groente- en fruitconsumptie buitenshuis. Deze positieve trend nu vasthouden is de uitdaging. Het advies van 250 gram groenten en 200 gram fruit per dag halen we nog lang niet. Zelfs met een groeipercentage van vier procent, moet deze stijgende lijn nog jaren worden doorgezet voor de dagelijks aanbevolen hoeveelheid wordt gehaald. Er is dus nog een wereld te winnen.

* De vier procent consumptiegroei is berekend op basis van de toename in aankopen voor
thuisgebruik min de daling van aankopen voor gebruik in horeca en catering.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel