Groentespecialist ziet klanten weer verdwijnen
Geplaatst op 24 maart 2022
"Sinds de horeca weer helemaal open is, stijgen de omzetten van de supermarkten en speciaalzaken niet meer", zegt Norman Buysse van GfK op NU.nl. "De bakker is de uitzondering, die hebben de consument aan zich weten te binden." Dat ze hogere prijzen vragen kan een rol spelen bij het halen van meer omzet. "Of ze hebben de klant toch echt meer te bieden."
De groentewinkel heeft veel concurrentie van de supermarkt, stelt Buysse. "Bij de supermarkten is groente een speerpunt. Die afdeling zit vooraan in de winkel en het assortiment is groot. Er is meer keus dan bij de groentezaak."
Tijdens de coronacrisis zijn we ook meer etenswaar direct bij de boer gaan kopen. "Nu was hun aandeel voor de coronacrisis niet erg omvangrijk, en dan kun je relatief ook harder groeien. Maar zij profiteerden er ook van dat lokale producten werden gepromoot, dat het gezonde producten zijn én dat mensen meer tijd hadden om naar de boer te gaan."
Bron: NU.nl
Meer nieuws