Hechtere samenwerking tussen BASF en NSIP
Geplaatst op 18 augustus 2021
De ervaring van NSIP op het gebied van genomic selection voor diverse gewassen maakt hen tot een uitstekende kandidaat om de eigen interne expertise van BASF aan te vullen, zo laat het bedrijf weten. "Door als partner in de specifieke veredelingssegmenten te werken, biedt NSIP kennis die ons zal helpen gewenste eigenschappen sneller te introduceren."
In het kader van de meerjarige overeenkomst zal NSIP nauw samenwerken met geselecteerde veredelingsteams, waarbij NSIP zijn uitgebreide algoritmenbestand zal toepassen om de datagestuurde besluitvorming tijdens het volledige veredelings- en selectieproces te verbeteren. "Door deze algoritmen met aanvullende fenotypering toe te passen, kunnen onze veredelingsteams de output van onze voorspellende veredelingsinspanningen verbeteren", vertelt Johan Warringa, Head of R&D EMEA, Vegetable Seeds, BASF. Voorspellende veredeling brengt tools zoals fenotypering, genomic selection en statistiek samen om veredelaars te helpen datagestuurde voorspellingen te doen over welke veredelingslijnen in een bepaalde situatie het beste zullen presteren. Dr. Steve Tanksley, Chief Technology Officer van NSIP, voegt hieraan toe: "NSIP is verheugd om zowel zijn expertise als zijn geavanceerde analysetools ter beschikking te stellen in deze samenwerking voor de ontwikkeling van groenten met een hogere opbrengst en een hogere kwaliteit ten behoeve van telers en consumenten wereldwijd."
"Uiteraard werken we intern ook aan genomic selection, maar NSIP biedt belangrijke aanvullende expertise en hun unieke op operationeel onderzoek gebaseerde benadering van veredeling en statistische algoritmen. Door samen te werken met NSIP zetten we grote stappen vooruit in gebieden waar zij hun bestaande expertise kunnen inzetten, waardoor wij ons beter kunnen concentreren op andere belangrijke gebieden met ons eigen onderzoek", zegt Jan van den Berg, Scouting & Collaboration Management, Bioscience Research, BASF.
Het is een essentieel onderdeel van de strategie van de R&D-afdeling van BASF's vegetable seeds business - het zorgvuldig selecteren van de beste samenwerkingen om voorop te blijven lopen op het gebied van onderzoek. "We kunnen het niet alleen", aldus Andreas Sewing, Vice President R&D, Vegetable Seeds, BASF. "Om de beste innovaties aan te boren, moeten we de blik naar buiten richten en expertise binnenhalen waar die onze eigen inspanningen kan versterken. Dit maakt deel uit van onze R&D-strategie om het evenwicht te vinden tussen interne deskundigen in een zeer genuanceerde industrie, met externe partners die ons kunnen helpen grote stappen te zetten in specifieke sectoren." Dr. Suresh Prabhakaran, Chief Operating Officer van NSIP: "Ons doel is een betrouwbare strategische partner te zijn en de grenzen van genomica en productietechnologieën te verleggen. We zijn verheugd dat we de complementaire expertise van NSIP en BASF's vegetable seeds business kunnen inzetten om de productiviteit te helpen verhogen en te voldoen aan de huidige en toekomstige voedselbehoeften van onze mondiale gemeenschap."
Samenwerkingen zijn belangrijk voor BASF en aangezien ook andere zaaddivisies van het bedrijf belangstelling hebben getoond voor NSIP, is dit een mooie uitdaging om te zien wat BASF kan bereiken met een sterkere, intensievere en doelgerichte samenwerking, zo laat het bedrijf weten. "Vooral omdat 2020 ons heeft geleerd dat afstand een veel kleinere factor is in dergelijke partnerschappen dan we dachten", zegt Van den Berg. "Afstand tussen partners werd vaak als een belemmering gezien, maar nadat we in 2020 gedwongen waren workarounds te vinden, zijn we tot het inzicht gekomen dat afstand slechts één factor is, en vaak een overkomelijke, vooral bij het gebruik van computertools. Dit opent deuren naar nog meer samenwerkingsmogelijkheden voor zowel de vegetable seeds business als de rest van BASF."
"Deze nieuwe werkmethoden zijn goed nieuws, aangezien samenwerking een geweldige manier is om een nieuw perspectief te krijgen, een project te versnellen en verrassende nieuwe ideeën te bedenken. Dit alles is essentieel om onze partners sneller betere oplossingen te kunnen bieden, met betere gezondheids- en duurzaamheidseigenschappen die ook nog eens lekker smaken!"
Bron: Goedemorgen