Hoe China langzaam herstelt van COVID-19

Hoe China langzaam herstelt van COVID-19

De lente is in aantocht en de economie in China herstelt langzaam na Covid-19. Door de impact van het virus stonden alle rangen en standen voor ongekende uitdagingen. Tijdens de stagnatie van twee maanden in China hebben veel bedrijven in de industrie, waaronder ook het kantoor van Codema in Beijing (China), veel geleden, maar iedereen toont veerkracht.

"De Chinese bevolking gelooft erin om elkaar, waar mogelijk te ondersteunen om moeilijke tijden te doorstaan. Onze collega's van het kantoor in Beijing, geven een update over hoe het dagelijkse leven in China weer begint. Hopelijk doen we dat binnenkort ook in Europa", aldus Codema.

De scholen in China zijn al meer dan twee maanden gesloten. De kinderen krijgen dagelijks een instructievideo van hun leerkracht en werken vervolgens zelfstandig aan de hoofdvakken. Waarschijnlijk gaan de scholen binnenkort weer open. De meeste bedrijven zijn weer aan het werk en ook de fabrieken draaien weer. Mensen op kantoor dragen nog steeds maskers en doen dagelijkse temperatuurcontroles. Werknemers werken zoveel mogelijk in groepen, om het aantal werkende mensen tegelijkertijd te beperken.

Tuinbouw ziet sterke daling van de vraag
"Chinese telers zijn nooit gestopt met werken, alleen kregen zij te maken met een sterke afname van de vraag. Groentetelers doen het relatief goed en transport keert weer terug naar een acceptabele staat. Maar zoals we nu ook in Nederland merken, zien met name plantentelers en bloementelers een scherpe daling van de vraag." Na de uitbraak had Codema nauw contact met zijn Chinese klanten en partnerbedrijven voor diepgaande communicatie. "We bespreken de impact van de epidemie op verschillende bedrijven en hun responsstrategieën."

Lanzhou New District Agricultural Investment Group legt uit wat men deed tijdens de uitbraak: "We riepen op tot hervatting van de werkzaamheden op 3 februari. Al onze medewerkers dragen maskers, we desinfecteren dagelijks ons kantoor en we meten de temperatuur van alle bezoekers. Door veranderingen in de epidemische situatie openden we online verkoopkanalen en verkochten we nieuwe bloemen en planten online op WeChat. Momenteel combineren we B2B en e-commerce om tegelijkertijd online en offline te verkopen.''

Online wordt geleidelijk een gewoonte
Shanghai Hezhong Economic and Trade Development Co., Ltd. legt uit wat zij deden tijdens de uitbraak: "Onze verkoopkanalen zijn online en offline. Tijdens de epidemie stagneerden de logistieke kansen, waardoor alleen de levering 'per express' overbleef. Bijna alle bloemenmarkten waren gesloten, waarmee de offline verkoop op nul kwam. Ook de online verkoop stagneerde, omdat er geen logistiek was om de levering te ondersteunen. Iedereen is thuis en communiceert via internet met de buitenwereld. Online wordt geleidelijk een gewoonte. Daarom besloten we om onze online business, die B2B of B2C kan zijn, te versterken. Bij plotselinge uitbraken doen we ons best om niet bang te zijn voor gevaar en plannen te maken voor de toekomst."

Efficiëntere logistiek
Xiamen Aiken Horticulture Co., Ltd. legt uit wat men deed tijdens de uitbraak: "De epidemie heeft gevolgen voor de logistiek en de beperkte bestellingen 'per express'. Projecten die oorspronkelijk door klanten waren gepland, werden uitgesteld of zelfs geannuleerd. Dit resulteerde in het achterstallige verlies van de voor geproduceerde gewassen. Onze fabriek werd gesloten, groepsactiviteiten geannuleerd en vakanties die men thuis doorbracht, zorgden voor een sterk dalende vraag naar bloemen. Het verkoopritme van zaailingen werd verstoord en bestellingen, transacties en verzendingen werden beďnvloed. De handelsbeurs die oorspronkelijk gepland was in april 2020 in Chengdu, Sichuan, is ook geannuleerd. Uiteindelijk heeft de epidemie ons professioneler gemaakt, ons meer bewust gemaakt van veiligheid en onze logistiek efficiënter gemaakt."

Versnelde verandering van verkoopkanalen
De epidemie versnelde de verandering van de verkoopkanalen van de meeste bedrijven. Van traditionele modellen met dealers tot directe verkoop aan bloemenwinkels en consumenten, en samenwerking via meerdere kanalen. Tegelijkertijd gebruikt men de sociale platforms om de zichtbaarheid en bekendheid van het bedrijf te vergroten. De epidemie zorgde ook voor meer en meer flexibele verkoopkanalen, een beter begrip van de vraag van de eindgebruiker naar producten en het bood een rijke ervaring voor toekomstige transformatie.

De toekomst van de industrie
"Uitkijkend naar de toekomst zullen de bedrijven die deze epidemie kunnen overleven, uiteindelijk een robuustere groei inluiden. Hun merkconcept is dieper in de harten van de mensen geworteld en vergezelt de meedogenloze natuurwet van overleven en eliminatie ons op ons levenspad", laat Codema weten. "De bloemenindustrie luidt een nieuw tijdperk in, naar een meer gereguleerde markt, meer gestandaardiseerde productie en teelt en meer diverse verkoop- en distributiekanalen inluiden."

Codema reageerde actief op en werkte mee aan de oproepen van de Chinese regering tijdens de epidemie en onderhield een vlotte communicatie met bedrijven in de industrie. "Ons bedrijf is van mening dat door de speciale periode van de epidemie de relatie tussen bedrijven nauwer zal zijn."

Bron: Goedemorgen

Deel artikel