HortiContact kijkt tevreden terug op nieuwe opzet

HortiContact kijkt tevreden terug op nieuwe opzet

De zeventiende editie van de glastuinbouwbeurs HortiContact is succesvol verlopen, zo laat beursorganisator Easyfairs weten. Ruim 14.000 vakprofessionals bezochten op 18, 19 en 20 februari de driedaagse vakbeurs in Evenementenhal Gorinchem. Het was in veel opzichten een vernieuwende editie, onder meer door de uitbreiding met maar liefst 6.000 vierkante meter aan beursvloer op de volledig vernieuwde bovenverdieping.

"We kijken met heel veel enthousiasme en tevredenheid terug op deze editie. Met name de kwaliteit van de bezoekers was dit jaar erg hoog, we hebben veel eindbeslissers mogen verwelkomen", zegt Mariëlle Schonewille namens Easyfairs.

Door de uitbreiding van de beursvloer met duizenden vierkante meters, ontstond er ruimte om nieuwe initiatieven te introduceren op HortiContact. Initiatieven die ook gericht waren op kennisoverdracht en innovatie. Schonewille: "De beurs is groot geworden als belangrijkste netwerkbeurs voor de Nederlandse glastuinbouw. Dat zullen we nooit uit het oog verliezen. Echter zien we onder bezoekers een extra behoefte ontstaan tijdens een beursbezoek: niet alleen netwerken, maar ook kennis en innovaties opdoen. En daar gaan wij hen natuurlijk in voorzien, want het is onze primaire taak als beursorganisator om te luisteren naar de wensen van bezoekers en exposanten. Tijdens deze editie hebben we al de eerste stappen gezet en dat werd erg gewaardeerd. Uiteindelijk werken we aan een driejarenplan om HortiContact door te ontwikkelen van enkel een netwerkbeurs naar een kennis- én netwerkbeurs. De eerste stappen hebben we reeds gezet door kennistheaters toe te voegen op de beursvloer, evenals het nieuwe themaplein KAS2030 NEWS Lounge."

Voor het themaplein KAS2030 NEWS Lounge van bijna 300m2 werkte Easyfairs samen met WUR Glastuinbouw, Maurice Wubben en Goedemorgen-Holland Hortimedia. Op dit paviljoen lag de focus op de toekomst, zoals fossielvrij telen en een autonome kas. Iedere dag waren hier informerende en interactieve debatten en podcastopnames door Paprika Tasty Radio over onder meer pesticiden, toekomstige energievoorziening en robotisering in de tuinbouw. Schonewille: "De debatten werden goed bezocht. Dit initiatief is een mooi voorbeeld hoe we invulling willen geven aan HortiContact als totaalbeurs voor telers en kwekers."

De beursvloer van HortiContact had dit jaar al een licht gewijzigd aanzicht en indeling dan voorheen. Zo was plattegrond speelser en gevarieerder ingericht. "Ook waren er meerdere themagebieden, zoals Innovatiezone, Internet of Things, Soft Fruit, Horti Packaging en Cannabis. Het grote voordeel van deze pleinen is dat de bezoekende professional heel efficiënt zijn beursbezoek kon inrichten. Ook in het algemeen kregen we van zowel exposanten als bezoekers complimenten over de 'nieuwe' beursvloer. Daar zijn we erg blij mee", aldus Schonewille.

Bovendien was het de eerste editie van HortiContact waarbij alle bezoekers een badge ontvingen waarin een speciale chip is verwerkt: de smartbadge. Met deze badge kon de bezoeker exposantenstands scannen waarin hij of zij geďnteresseerd is en graag meer informatie wil ontvangen. Na afloop van het beursbezoek ontving de bezoeker een e-mail met daarin de informatie van alle exposanten die hij of zij gescand heeft. Schonewille: "De smartbadge is goed ontvangen. Er waren zelfs exposanten met een paar honderd scans. De bezoekers gaven aan de gebruiksvriendelijkheid van de smartbadge te waarderen. Iets nieuws is altijd even wennen, maar bezoekers en exposanten ervaarden direct de meerwaarde."

HortiContact 2021
De achttiende editie van HortiContact is op 23, 24 en 25 februari 2021. Al meer dan 17 jaar vormt HortiContact de Nederlandse trots van de glastuinbouw met gemiddeld 450 exposanten en meer dan 14.000 bezoekers. Bekijk voor meer informatie de vernieuwde website van HortiContact: www.horticontact.nl.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel