'Collectief uitdragen waar de tuinbouw voor staat'
Geplaatst op 12 oktober 2023
Wat is jullie nieuws?
“Ons belangrijkste nieuws is ons nieuwe concept Hy-pe Grow Your Own, dat wij leveren in een duurzame potcover. Als consument koop je hiermee een klein, jong hortensiaplantje dat gegarandeerd zal bloeien. Dat is het bijzondere aan dit product, deze plant gaat altijd bloeien, ongeacht het snoeimoment. Ook als de plant in het vroege voorjaar wordt gesnoeid en er nog een koude periode achteraan komt. Normaalgesproken bloeit een hortensia op oud hout. Daardoor kan het zijn dat je plant na het terugsnoeien niet gaat bloeien. Met ons nieuwe product kan het nooit mis gaan met snoeien en daarmee wordt het tuinonderhoud voor de consument makkelijker. Wist je dat de meest gestelde tuinvraag op google is: ‘Wanneer snoei ik mijn hortensia?’. We hebben de soorten in dit concept zelf veredeld in samenwerking met The Mastergrowers, binnen HiBreeding. Dit product is verkrijgbaar in roze, blauw, wit en rood.”
Welke actualiteit houd je vandaag bezig?
“Het energiebeleid van de overheid en de impact daarvan op ons als sector. Ik heb het idee dat de glastuinbouwsector de goodwill van het volk verliest. Consumenten snappen niet waarom wij gas verbruiken en hoe zuinig wij dat doen. Dit staat steeds meer ter discussie, ook bij de overheid. Gelukkig kunnen wij binnenkort over aardwarmte beschikken. Maar stel dat jouw bedrijf op een locatie ligt waar geothermie niet mogelijk is, terwijl je wel een mooie tent hebt met mooie producten, wat dan? Het wordt moeilijk als je nergens kan aanhaken voor duurzame warmtebronnen. Om minder afhankelijk te zijn van energie hebben wij ook een locatie in Portugal. De andere productiekosten zijn daar ook lager.”
Wat hebben jullie nodig om succesvol te blijven in de glastuinbouw?
“We moeten als glastuinbouw collectief uitdragen waar we voor staan en wat we als sector nodig hebben om te kunnen blijven ontwikkelen en innoveren. Dat moeten telers van groenten, bloemen en planten gezamenlijk doen. Het is belangrijk dat we goed uitdragen wat onze waarde is voor de BV Nederland en voor de consument met onze gezonde en mooie producten. Als we genoeg goodwill bij de burgers opbouwen, dan krijgen we ook politiek gezien de wind weer mee.”
Bron: Goedemorgen