JEM-id rondt vier complexe implementaties af
Geplaatst op 05 april 2022
Het kan een uitdaging zijn om als organisatie met een nieuwe softwarepakket te starten.
Het eerste kwartaal van dit jaar heeft JEM-id een aantal organisaties als nieuwe GreenCommerce gebruiker mogen verwelkomen. De implementaties werden als 'impactvol' maar 'geslaagd' ervaren. Marni Fruit, BIO-Center ZANN, African Growers Coöperatie U.A. en Harva International hebben een succesvolle livegang achter de rug. Tijdens de livegang waren implementatiespecialisten aanwezig om mogelijke kleinere punten te tackelen en vragen van medewerkers te beantwoorden. Martijn van Andel (JEM-id) merkt op: ''Implementaties kunnen veel impact hebben op een organisatie, daarom delen we deze vanuit JEM-id op in fases waardoor het zowel voor de klant als voor ons 'behapbaar' blijft. Hierbij staat álles bij een goede voorbereiding en communicatie, waardoor je beiden niet voor verrassingen komt te staan.''
Voorselectie en beginfase
Het implementatietraject begint al bij de voorselectie. GreenCommerce focust zich voornamelijk op AGF-spelers zoals exporteurs, importeurs, verpakkers, logistiek dienstverleners, telersverenigingen en handelsorganisaties. Vanuit JEM-id wordt er al tijdens de kennismaking gekeken met welke organisaties er een match is en een vervolgtraject gestart kan worden. Vervolgens wordt er gekeken welk pakket het beste bij het bedrijf past. Is dit alleen een basispakket dat in de cloud draait voor kleinere bedrijven zonder eigen loods of wordt het een uitgebreidere variant waarbij een eigen server nodig is en het pakket aanvullende functionaliteiten heeft zoals een WMS, keurapplicatie of multicompany bij meerdere BV's.
GreenCommerce Livegang met trainingen
Binnen JEM-id werken momenteel ruim 60 medewerkers in teams aan software oplossingen voor organisaties die actief zijn in de sierteelt en AGF sector. Een deel van de JEM-id implementatiespecialisten die vaak bij AGF-organisaties over de vloer komen, zijn Casper Opstal, Jaap Kool en René Koene: "Dagelijkse processen veranderen met de komst van een nieuw systeem meestal niet, maar een goede implementatie levert de organisatie veel meer inzicht op waarmee ze haar processen kunnen optimaliseren. Het is bij de komst van een nieuw systeem enorm belangrijk dat er organisatiebreed draagvlak is. Alle medewerkers kunnen baat hebben bij het nieuwe systeem wanneer dit goed toegelicht wordt. Onze implementaties gaan dan ook vaak gepaard met veel persoonlijke aandacht en intensieve trainingen op elk niveau binnen de organisatie. We willen graag bereiken dat iedere medewerker begrijpt hoe zijn/haar registraties bijdragen aan inzichten en directe en toekomstige procesoptimalisaties"
Succesvolle livegang Marni Fruit
Één van de klanten die het eerste kwartaal live is gegaan is Marni Fruit. Marco de Keijzer (Marni Fruit) was vooraf sceptisch over de livegang, maar heeft het gelukkig als positief ervaren: "Voor de livegang stond er vanuit JEM-id een professioneel team klaar om training te geven aan onze medewerkers. Deze werd goed ontvangen. Door tijdens de training direct mee te klikken in GreenCommerce kregen zij hier gelijk gevoel bij. Momenteel werken we dagelijks met de software en staat er vanuit JEM-id een supportteam klaar voor het geval wij echt nog ergens tegenaan zouden lopen. Wij zijn tevreden over het 'eindresultaat', hoewel we het zo natuurlijk niet mogen noemen, omdat we als organisatie altijd blijven innoveren en dus nooit echt 'klaar' zijn met ontwikkelingen.''
Sectorkennis en trends
Kennis binnen de sector is erg belangrijk voor JEM-id, ook bij het aannemen van nieuwe medewerkers. Daarnaast houdt het softwarebedrijf trends en verschuivingen in de markt nauwlettend in de gaten. Berry van Zijp (implementatiespecialist bij JEM-id) merkt dat dit in het voordeel werkt: ''Voordat ik bij JEM-id aan de slag ben gegaan heb ik geruime tijd bij een telersvereniging gewerkt waar ik de AGF-sector goed heb leren kennen. De opgedane kennis en ervaring en het opgebouwde netwerk kan ik dagelijks gebruiken binnen mijn huidige functie. We weten vaak snel wat er speelt, wat klanten belangrijk vinden en ook welke uitdagingen er zijn, of toekomstig kunnen komen. Naast de implementaties van GreenCommerce vind ik het interessant om in complexere vraagstukken te duiken. Denk aan het bedenken van oplossingen rondom de Brexit en bijkomende uitdagingen rondom digitalisering van douane, btw en invoerrechten. We gaan met de klant om tafel en komen gezamenlijk tot een werkende (tijdbesparende) oplossing waar ze écht blij van worden.''
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws