Kijkje achter schermen Grodan...

Kijkje achter schermen Grodan...

Heb je je weleens afgevraagd wat er gebeurt vanaf het moment dat je producten bij Grodan bestelt tot het moment waarop ze bij je worden bezorgd? Grodan laat enkele betrokkenen hierover aan het woord, dit keer John Kluytmans van de afdeling klantenservice.

John kwam in 2016 bij Grodan in dienst en hij is één van de vijf leden van de klantenservice van Grodan die zich bezighoudt met Noordwest-Europa: Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, de Benelux, Frankrijk, het VK en Ierland. Hij is persoonlijk verantwoordelijk voor ongeveer 550 klanten in de Benelux-regio. "Ik werk met klanten in alle soorten en maten, van de grootste paprikateler in Nederland met ruim 100 hectare grond tot kleinere telers met 4 hectare of minder, die allerlei soorten voedsel- en bloemgewassen verbouwen" vertelt John. "Bij een van mijn vorige functies werkte ik voor Mertens, een toonaangevende leverancier van tuinbouwmateriaal en tuinbouwinstallaties, dus ik was al bekend met de producten van Grodan en kende veel telers. Dat netwerk komt me bij deze functie goed van pas evenals de eigenschap om mezelf te kunnen verplaatsen in de teler, zodat je zo goed mogelijk mee kunt denken in oplossingen."

John woont in Baarlo, wat op zo'n 30 minuten afstand van het hoofdkantoor in Roermond ligt. Hij werkte tijdens de piek van de coronapandemie drie maanden lang vanuit huis, maar is inmiddels weer fulltime op het kantoor van Grodan aanwezig: "thuiswerken is niet mijn ding. Ik denk dat ik er al na twee weken genoeg van had! Ik miste het ritje naar huis, om zo mijn hoofd leeg te maken aan het einde van de dag, dus ik ben blij dat we allemaal weer terug op kantoor zijn. Verder is het ook veel makkelijker om met andere collega's van Grodan te overleggen, zodat we de goede service kunnen leveren die de klanten van ons verwachten en snel kunnen inspelen op bepaalde situaties.

Hoe draag je bij aan het succes van Grodan?
Het is mijn taak om te zorgen dat iedereen de juiste producten op het juiste moment krijgt zodat het teeltproces van de gewassen op rolletjes loopt. Een goede communicatie is hiervoor essentieel. Tijdens de piekperioden van het jaar, van oktober tot december, kan ik rustig zes uur per dag kwijt zijn aan telefoontjes en e-mails met vragen over van allerlei aspecten van de bestellingen: aantallen, prijzen, facturen, technische problemen, onze recyclingservice en ga zo maar door. Ik kan ongeveer 80% van de gevallen zelf afhandelen en voor de rest raadpleeg ik de betreffende expert bij Grodan voor meer informatie. Heel veel gesprekken gaan over verzoeken om de leveringsdatum te wijzigen. Veel telers werken volgens een zeer zorgvuldig opgezette planning, maar het verbouwen van een gewas is natuurlijk nooit 100% te voorspellen. Mooi weer kan bijvoorbeeld betekenen dat kiemplanten eerder klaar zijn voor het verspenen dan verwacht, waardoor een teler de geplande levering van steenwolmatten of -blokken naar voren wil halen. In dat geval kan ik contact opnemen met de afdeling Productie, Transportplanning of Logistiek om te kijken wat er mogelijk is. Bij Grodan streven we er altijd naar om een topservice te leveren en de klanten tevreden te houden, ook als dat betekent dat we een stapje extra moeten doen, zoals leveringen op zaterdag bijvoorbeeld. Onlangs kreeg een van onze klanten, een opkweekbedrijf voor de bloemenbranche, een groot aantal orders binnen. Het ging om het drie- tot viervoudige van voorgaande jaren. Opeens hadden ze 20 extra pallets pluggen nodig die binnen twee dagen moesten worden geleverd! Het was een gigantische klus om dat georganiseerd te krijgen, maar ik ben blij te kunnen zeggen dat het ons gelukt is.

Wat vind je het leukst aan het werk bij Grodan?
Ik vind het geweldig dat we veel klanten hebben die echt sympathiek zijn en ik ken velen van hen ook persoonlijk en dus is het contact vooral informeel. Veel van onze klanten zijn bijvoorbeeld familiebedrijven en dan komt het vaak voor dat ik ook de vrouw en de kinderen van de teler ken. Ik bedenk graag creatieve oplossingen zoals bij vraagstukken over leveringen. Het geeft echt voldoening als we tot een oplossing komen waar iedereen bij gebaat is. Ook is het leuk om met onze klanten samen te werken als één  team, in plaats van een traditionele klant-leverancier relatie. Ik heb ook het gevoel dat onze proactieve probleemoplossende aanpak echt wordt gewaardeerd. Binnen Grodan hebben we ieder onze eigen functie en specialisme, maar iedereen helpt elkaar graag. Zo leren we elke dag iets nieuws. Daarnaast vind ik het leuk om bij te dragen aan de constante ontwikkeling van nieuwe producten, bijvoorbeeld door samen met de R&D afdeling proeven voor te bereiden en op te zetten. De tuinbouwsector zal de komende jaren blijven groeien en het is geweldig om te werken bij een bedrijf dat zo'n actieve rol speelt bij de groei van zijn klanten, medewerkers en de gehele sector.

Wat denk je dat veel klanten zou verbazen van Grodan ?
Ik denk dat veel mensen niet beseffen hoe groot ons bedrijf is. Hier in Roermond werken er alleen al 80 mensen bij de commerciële afdeling. Dan tel ik de afdelingen Productie, Logistiek en Financiën nog niet eens mee. En zelfs tijdens de pandemie zijn we continu op zoek naar nieuwe medewerkers. Omdat heel veel van onze producten op bestelling worden geleverd, richten we ons vooral op efficiëntie, zodat alle processen zo soepel mogelijk verlopen. We plannen onze productie en distributie bijvoorbeeld zeer zorgvuldig, terwijl we ook proberen in te spelen op de behoeften van de klanten. Om de levertijden naar het Westland in te korten hebben we ook enkele magazijnen in en rond Venlo, Breda en Tilburg.

Als je een teler zou zijn, welk gewas zou je dan verbouwen en waarom?
Ik zou ervoor kiezen om paprika's te telen. Deels omdat ze er in zo veel verschillende vormen, formaten en kleuren zijn en deels omdat de plant makkelijker is te verzorgen dan bijvoorbeeld een tomatenplant, maar vooral ook omdat ik ze heerlijk vind smaken. Ik heb best wel groene vingers. Thuis teel ik paprika's en aardbeien en zelfs hier op kantoor hebben we wat paprikaplanten staan. Het is een geweldige manier om nog meer betrokken te zijn bij onze klanten en om te zien hoe GroSens werkt in de praktijk. Dit is een ander voorbeeld van hoe we voortdurend bezig zijn met het opdoen van extra kennis om onze klanten zo goed mogelijk van advies te kunnen voorzien.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel