Komkommernieuws: Elektrisch? Vaker schade!

Komkommernieuws: Elektrisch? Vaker schade!

Elektrische auto's rijden ruim twee keer zo vaak schade als brandstofauto's. Dat claimt verzekeringsbedrijf Voogd & Voogd Verzekeringen, dat de meest recente schadecijfers tegen het licht hield. Bij zware, luxe elektrische auto's ligt het aantal schades volgens het onderzoek zelfs 40 procent hoger dan het Nederlandse gemiddelde, aldus het AD.

Hoewel elektrisch rijden steeds populairder wordt in Nederland, blijken bestuurders van een auto op batterijen onderweg grotere brokkenpiloten dan hun medeweggebruikers in een conventionele brandstofauto. Voogd & Voogd Verzekeringen constateert uit de ontwikkelingen in de schadebranche dat elektrische auto's gemiddeld eens in de vier jaar schade rijden, terwijl dat bij brandstofauto's eens in de acht jaar gebeurt.

Bij zware, luxe elektrische auto's zoals de Tesla Model S, de Audi E-Tron en de Jaguar I-Pace ligt het cijfer nog hoger. Bestuurders van die modellen dienen volgens het onderzoek gemiddeld eens in de drie jaar een schadeclaim in. Het aantal schades bij dit soort auto's ligt maar liefst 40 procent hoger dan het gemiddeld aantal schades onder Nederlandse auto's.

Opvallend: bestuurders van kleine elektrische voertuigen maken juist tien procent minder vaak dan gemiddeld melding van schade. Een eenduidige verklaring voor dit verschil biedt het onderzoek niet, maar het ligt voor de hand dat e-modellen zoals de Renault Zoe, de Nissan Leaf en de Opel Corsa-E minder intensief gebruikt worden dan de grote modellen.

De Tesla Model S en X worden in en om Amsterdam bijvoorbeeld veel als taxi ingezet, waarbij de auto's bovengemiddeld veel kilometers afleggen. Logischerwijs liggen dan meer schades op de loer. Een andere verklaring: veel grotere elektrische auto's zijn al langer op de markt, terwijl het aantal kleinere modellen pas recent is toegenomen.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel