Kratje vol kleur voor duizenden Nederlanders

Kratje vol kleur voor duizenden Nederlanders

Sinds woensdag 1 september worden er duizend kratjes vol kleur en gezondheid verspreid door heel Nederland. De ontvangers worden in het zonnetje gezet door familie, vrienden of collega's met een kratje vol heerlijke, verse groenten en fruit, geeft Glastuinbouw Nederland aan.

Of het nu een stimulans is voor een gezonde leefstijl, een bedankje of een steuntje in de rug; alle nominaties hebben hun eigen redenen die de verrassing extra speciaal maakt. Het is onderdeel van de campagne 'Geef kleur door'. Daarin roepen de deelnemende bedrijven en organisaties Nederland op om elkaar vaker groenten en fruit te geven. Dat moet leiden tot een gezond(er) en duurzaam eetpatroon.

Aan wie geef jij kleur door? Met deze oproep zijn duizend gelukkigen genomineerd voor een kleurrijk kratje boordevol groenten en fruit. De nominaties zijn stuk voor stuk dik verdiend, zo blijkt uit de vele reacties.
De een wil iemand bedanken: 'Mijn vader helpt mij al sinds de sleuteloverdracht onvermoeid door met de verbouwing van mijn nieuwe (oude) huis.' De ander wil iemand zomaar verrassen: 'Om na de zomervakantie gezond het nieuwe schooljaar te starten.' Veel nominaties staan letterlijk in het teken van gezondheid: 'Als senioren hebben ze een heel moeilijk jaar achter de rug en een kratje vol gezondheid staat dan toch symbool voor nieuwe frisse gezonde jaren!' De hard werkende mensen in de zorg worden niet vergeten: 'Een steuntje in de rug voor iemand die in de zorg werkt.' Zo krijgt ook een huisarts deze week een blijk van waardering: 'Omdat ze de allerbeste gezonde huisarts is.'

Zien eten, doet eten
Hoe meer groenten en fruit consumenten in hun omgeving zien, hoe meer ze ervan eten. Maar die omgeving verleidt nu nog vooral tot ongezonde keuzes. Daar willen de initiatiefnemers van 'Geef kleur door' verandering in brengen. De meerderheid van de Nederlanders komt niet toe aan een gezonde hoeveelheid groenten (250 gram) en fruit (200 gram) per dag. Kiezen voor groenten en fruit wordt makkelijker als die gezonde keuze zichtbaar is op het werk, in de sportkantines, onderweg en thuis. Daarom is de oproep van deze campagne aan iedereen  om te zorgen dat er overal en op elk moment groenten en fruit beschikbaar zijn voor iedereen. Want zien eten, doet eten.

De 'Geef kleur door' campagne is gelanceerd in het kader van het internationaal VN-jaar van Groenten en Fruit. Een jaar waarin wereldwijd aandacht is voor het belang van groenten en fruit. De campagne is een initiatief van Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en Food Cabinet in samenwerking met vele partners. Kijk op geefkleurdoor.nl voor meer informatie en nieuws

Bron: Glastuinbouw Nederland

Deel artikel