LNG-levering blijft cruciaal voor Noordwest-Europa
Geplaatst op 26 augustus 2022
Vanwege het wegvallen van NordStream rond de komende maandwisseling en de uitbreiding van het Noorse onderhoud in de komende periode zullen de LNG-leveringen van cruciaal belang blijven voor Noordwest Europa. In het Verenigd Koninkrijk is deze week voor het eerst in zes jaar zelfs een schip met vloeibaar gas uit Australië bij de terminal van Isle of Grain aangekomen.
De LNG-schepen blijven door het hoge prijsniveau de weg naar Europa prima vinden. Het prijsverschil tussen TTF en de LNG-prijs in Azië voor komende winter is ruim 50 ct/m3 (2,90 versus 2,35 €/m3). In de komende week hoopt de Gate terminal in Rotterdam nog zes LNG-schepen te verwelkomen.
Begin september moeten de twee drijvende gasfabrieken (zogeheten FSRU's, ofwel Floating Storage and Regasification Units) in de Eemshaven aankomen. De verwachting is dat de eerste gaslevering medio september zal plaatsvinden. De drijvende terminal in de Eemshaven heeft een capaciteit van 8 miljard m3 per jaar.
Rusland wil nu ook dat afnemers van LNG van de Sakhalin-2 terminal hun betalingen aan banken in Moskou gaan voldoen. De eerste afnemer die dit weigert is inmiddels een lading ontzegd. Onduidelijk is nog welke impact dit zal hebben op de Aziatische markten (met name Japan en Zuid-Korea). Wel is bekend dat Japan voor bijna 10% afhankelijk is van LNG uit de betreffende terminal. De concurrentiestrijd voor vloeibaar gas tussen Europa en Azië kan de komende tijd dus nog verder aangewakkerd worden.
Om tekorten te voorkomen wil Japan extra maatregelen nemen om de gasvraag te temperen. Er wordt bijvoorbeeld gekeken om de maximale gebruiksduur van kerncentrales te verlengen en daarnaast bestaande kernreactoren, die na de ramp bij Fukushima in 2011 stilgelegd waren, toch weer in gebruik te gaan nemen.
Bron: Goedemorgen