Lockdown kost de horeca 200 miljoen per week

Lockdown kost de horeca 200 miljoen per week

De groei die in veel bedrijfssectoren was ingezet, komt weer onder druk te staan, concludeert ABN AMRO in haar Sectorprognoses 2022. De restricties die van kracht zijn door de opleving van corona zijn hier samen met de personeelstekorten en de stijgende grondstof- en energieprijzen debet aan.

De leisure-sector, waartoe onder meer restaurants, hotels en reisorganisaties behoren, groeit weliswaar zowel in 2021 (+30 procent) als in 2022 (+35 procent), maar minder dan de 40 procent die in beide jaren was verwacht. De sector komt in 2022 naar verwachting nog steeds niet terug op het niveau van 2019. Herstel is sterk afhankelijk van de duur van de beperkende maatregelen. Elke week in harde lockdown kost de horeca circa 200 miljoen euro omzet, zo blijkt uit berekeningen van ABN AMRO. De horeca kampt bovendien met enorme personeelstekorten, waarbij de uitstroom van gekwalificeerd horecapersoneel - als gevolg van de nieuwe gedwongen sluiting - alleen maar groter wordt. In de retail is het beeld tweeledig. In 2020 trok de crisis sporen in de sector (-2 procent) en dit jaar is het de enige sector die opnieuw krimpt (-0,5 procent). Vooral fysieke winkels - meubels, elektronica en kleding - zagen tot en met oktober dit jaar hun volumes krimpen, terwijl online aankopen, supermarkten en voedingsspeciaalzaken groei lieten zien. Hoewel in 2022 waarschijnlijk sprake zal zijn van lichte groei (+1,5 procent), baren ook hier de lockdown, stijgende prijzen en arbeidskrapte zorgen.
 
De transportsector heeft wel geprofiteerd van het herstel van de wereldhandel, de industriële productie en de koopdrift van consumenten in de eerste helft van 2021. De krimp in 2020 (-4,3 procent) is dit jaar goedgemaakt met een flinke groei (+8 procent). Doordat bedrijven hun voorraden willen aanvullen, heeft de sector het drukker dan ooit. ABN AMRO verwacht een verdere groei in 2022 (+3 procent). Ook de industrie maakt een stormachtige groei door (+13,5 procent) en deze groei zet zich voort in 2022 (+4,5 procent). Hiermee is de krimp (-5 procent) van 2020 ruimschoots goedgemaakt. Dat is - zeker gezien de grote tekorten aan personeel, grondstoffen en materialen - een bijzondere prestatie. De grootste groeimotor is de machine-industrie, die dit jaar een plus van 39 procent noteerde. Op de bouwsector heeft de crisis vooralsnog ook weinig effect. De sector groeit zowel in 2021 (+1 procent) als in 2022 (+2,5 procent), maar ook hier zorgen stijgende grondstofprijzen en de stikstofproblematiek voor onzekerheid.
 
Onzekerheid troef bij ondernemers
Wat alle sectoren volgens ABN AMRO bindt, is onzekerheid, ingegeven door de harde lockdown, inflatie, grote personeelstekorten en verstoringen in de bevoorradingsketen. "De maatregelen tegen de omikron-variant van het coronavirus hebben een enorme impact, vooral in de sectoren waar het water toch al tot de lippen staat. Zo bleek uit eerder onderzoek van ABN AMRO dat horecaondernemers en winkeliers grote belastingschulden hebben. De overheid zou kunnen overwegen om nog ruimhartiger financiële steun te verlenen aan getroffen ondernemers. Daarnaast kunnen consumenten een steentje bijdragen door zoveel mogelijk lokaal te kopen en af te halen", stelt Franka Rolvink Couzy, hoofd Sector Research van ABN AMRO. "Met de snel stijgende grondstof- en energieprijzen - wat zorgt voor hogere inkoop- en afzetprijzen - is de druk op ondernemers compleet en wordt er wederom een groot beroep gedaan op hun veerkracht. Groei zal er wel zijn in 2022, maar voor sommige sectoren veel minder hoog dan waarop was gerekend."

Bron: Goedemorgen

Deel artikel