Manifest Gezonde Voeding aangeboden

Manifest Gezonde Voeding aangeboden

Tientallen organisaties, waaronder Transitie Coalitie Voedsel, TAPP Coalitie, Glastuinbouw Nederland, natuur- en milieufederaties en Hartpatiënten Nederland, hebben een Manifest Gezonde Voeding aangeboden aan verkiezingscommissies van politieke partijen. De organisaties roepen politieke partijen op in hun verkiezingsprogramma's aan te geven hoe Nederlanders gezonder gaan eten. Dat wil zeggen: meer groenten en fruit en minder frisdrank en vlees. Hierdoor zullen zorgkosten en milieuvervuiling dalen.

De organisaties willen dat Nederland een van de gezondste landen wordt op het gebied van voeding. Want zo komen we gezond uit de crisis, ook in economisch opzicht. Voorkomen is immers beter en goedkoper dan genezen. De organisaties steunen een voorstel uit een regeringsbrief van minister Hoekstra aan de Tweede Kamer van 22 april 2020 voor gezonde en duurzame voeding, opgenomen in de Brede Maatschappelijke Heroverwegingen. Hierin staat een verbruiksbelasting voor frisdrank en vlees en een subsidie of btw-verlaging op groenten en fruit.

Gezond voedsel goedkoper
De organisaties willen gezond en duurzaam voedsel zoals groenten, fruit en vleesvervangers goedkoper maken via subsidies en btw-verlaging. Ongezond voedsel en voedsel met een hoge milieu footprint moet juist duurder worden: allereerst bijvoorbeeld suikerhoudende dranken en vlees. Er komt dan wel een compensatie voor lage inkomens en boeren. Zij krijgen middelen om hun bedrijf te verduurzamen, minder milieubelasting draagt immers ook bij aan onze gezondheid.

Omdat de grootste potentie voor een hogere consumptie van groenten en fruit ligt bij de lunch, vragen de organisaties aan politieke partijen dat de regering net als andere EU-landen een gezonde lunch-cultuur gaat bevorderen met voornamelijk groenten en fruit en minder dierlijke producten. Dit kan via een landelijke subsidie en een fiscale vrijstelling voor - gratis - gezonde bedrijfslunches. Supermarkten moeten worden verplicht dat zeker 75% van de reclames zich richten op gezonde voeding (binnen Schijf van Vijf) en duurzame voeding. Kindermarketing met voedsel buiten de Schijf van Vijf moet worden verboden, ook online. Keuzevrijheid moet voorop staan.

We eten in Nederland ten opzichte van de richtlijnen twee keer te weinig groenten en fruit en zeker vijftig procent te veel suiker en vlees. Zo worden we steeds ongezonder en stijgen zorgkosten te hard (onder andere hart- en vaatziekten, diabetes 2 en darmkanker).

Ondertekenaars
Het manifest is onder andere ondertekend door Sjaak van der Tak, voorzitter Glastuinbouw Nederland en Rob Baan, Directeur Koppert Cress en tevens bestuurslid van Glastuinbouw Nederland.

Klik hier voor meer informatie en de tekst van het manifest

Bron: Glastuinbouw Nederland

Deel artikel