Meatless Farm bij Jumbo

Meatless Farm bij Jumbo

Meatless Farm de nieuwste nieuwkomer op de Nederlandse vegamarkt is voortaan te verkrijgen bij Jumbo. Met deze 'schap-opname' gaat een dubbele ambitie van Meatless Farm in vervulling, namelijk snel schapruimte veroveren in Nederlandse supermarkten én om lekkere plantaardige vleesalternatieven aan te bieden tegen een beter betaalbare prijs.

De producten van Meatless zijn vers in plaats van voorgegaard, zijn kwalitatief goed en bevatten duurzame ingrediënten zoals erwten en peulvruchten afkomstig van eigen boeren. In totaal worden er bij de start zes verschillende producten van Meatless Farm in de supermarkt verkocht. Van gehakt, hamburgers en braadworsten tot chickenless schnitzels, nuggets en gehaktballen. Er wordt gestart bij twintig vestigingen om vervolgens binnen enkele maanden landelijke dekking bij Jumbo te krijgen. De producten zijn ook via Jumbo Online te verkrijgen.

Eind vorig jaar haalde Meatless Farm 31 miljoen dollar op voor verdere groei van het bedrijf. Ook werd een Europese productie hub geopend in Almere. Het nieuwe internationale hoofdkantoor staat in Amsterdam.

Morten Toft Bech, oprichter van Meatless Farm: "Het is fantastisch dat we nu in Europa vaste voet aan de grond krijgen. In Nederland waren we al via allerlei bezorgservices, online supermarkten en groothandels voor de horeca beschikbaar. Maar nu gaan we, omdat we bij de Jumbo komen te liggen, de Nederlandse consument pas echt bereiken. Vanaf begin volgend jaar zijn alle producten van Meatless Farm ook nog eens helemaal vrij van soja." Hij vervolgt: "In de afgelopen twee jaar is het schap voor vleesvervangers bijna verdubbeld, maar voor verdere groei van de categorie is meer variatie in het aanbod nodig om een bredere doelgroep te bereiken Wij zijn niet anti-vlees en niet pro-vegan en hebben in andere landen laten zien dat we met goede betaalbare producten en gedurfde communicatie veel mensen hebben kunnen overtuigen om wat vaker het stukje vlees te laten staan. Voor de Nederlandse flexitariërs komt er nu echt een aantrekkelijke speler in de supermarkt bij."

Minder vlees
In 2020 gaf volgens het CBS maar liefst 45 procent van de 18-plussers aan maximaal vier dagen in de week vlees te eten. 5 procent zei nooit vlees te eten. 30 procent at vijf of zes dagen per week vlees. Ongeveer een derde van de volwassenen is in 2020 minder vlees gaan eten, een half procent is gestopt met het eten van vlees.[1] Toft Bech: "De wil is er om minder vlees te eten. Wij hebben wat dat betreft grote verwachtingen van de Nederlandse markt. In Engeland zijn we een van de snelst groeiende merken en liggen we in iedere supermarkt. Daarnaast zijn we een gevestigde naam in de horeca waar onze producten volop worden verwerkt in gerechten. Die stappen gaan we nu ook in Nederland zetten."

Rijk aan proteďne
De producten van Meatless Farm zijn vegan, rijk aan proteďne, bevatten natuurlijke ingrediënten en er worden geen smaakstoffen aan toegevoegd. Alle producten worden bereid met duurzame ingrediënten, zoals erwten en andere peulvruchten, afkomstig van een collectief van boeren. De producten zijn echt vers en daardoor goed zelf te bereiden in recepten. Met de smaak, bite en juicyness van vlees maar dan 100% plantaardig zijn de producten eiwitrijk en laag in verzadigde vetten.

Meatless Farm is nu een van de toonaangevende merken in de markt voor plantaardig voedsel, actief in meer dan 20 landen met meerdere productlijnen die in grote supermarkten zoals Tesco, Sainsbury's en Whole Foods worden verkocht en in karakteristieke restaurants zoals Nathan's Famous en Pret A Manger worden geserveerd.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel