'Met Service Engine zien we niets meer over het hoofd'

'Met Service Engine zien we niets meer over het hoofd'

Sinds drie jaar gebruikt hoofd technische dienst Bob Brakel van potplantenkwekerij Richplant uit Naaldwijk de Service Engine van Royal Brinkman. Deze web-based tool voor desktop en smartphones biedt een volledig overzicht van de onderhoudsstatus van installaties en apparaten op het bedrijf. "Het houdt ons goed bij de les, waardoor preventief onderhoud en verplichte keuringen volgens plan worden uitgevoerd. Het vergroot de bedrijfszekerheid en dat bespaart tijd, geld en zorgen."

Preventief onderhoud voorkomt storingen en verlengt de levensduur van apparaten en installaties. Dat zal iedere kweker of monteur direct beamen. Desondanks wordt het in de drukte van alledag vaak vergeten of voor onbepaalde tijd uitgesteld.  "Dan gaat er logischerwijze weleens iets fout dat voorkomen had kunnen worden", weet Bob Brakel uit ervaring. "En je zult net zien dat dit gebeurt in het heetst van de strijd, wanneer je geen storing of oponthoud kunt gebruiken. Dankzij de Service Engine komt dat gelukkig nog zelden voor.

Praktijk is weerbarstig
Brakel werkt al vele jaren bij Richplant en is sinds 15 jaar verantwoordelijk voor het technisch onderhoud op de kwekerij, die zich toelegt op exclusieve groene en bloeiende kamerplanten. Daarnaast draait hij mee op de werkvloer. Hij kent het belang van tijdige service en onderhoud als geen ander en weet dat planmatig werken veel storingen en defecten kan voorkomen. "In de praktijk lukte dat niet altijd, vooral in drukkere perioden", geeft hij ruiterlijk toe. "Ik vermoed dat veel telers en monteurs dat herkennen. Jaren geleden heb ik al eens een poging gedaan om alles in een spreadsheet te zetten, zodat ik een beter overzicht kreeg op het geheel en er minder aan de aandacht kon ontsnappen. Dat bleek lastiger dan gedacht."

Snel en gericht in actie
Drie jaar geleden werd de TD'er via telersvereniging Decorum gewezen op de applicatie Service Engine van Royal Brinkman. Na een training met een demonstratie door de accountmanager wist hij dat dit was wat hij zocht. "Het is echt superhandig", zegt hij enthousiast. "Niet alleen voor mij als eindverantwoordelijke, maar ook voor de teamleiders die storingen of gebreken aan apparatuur en technische installaties vaak als eerste signaleren. Zij melden dat via de smartphone-app, waardoor ik direct op de hoogte ben en gericht in actie kan komen."

Alle info in één systeem
Service Engine bevat een compleet overzicht van alle onderhoudsgevoelige apparaten, installaties en programmatuur die op het bedrijf aanwezig is, gegroepeerd in logische rubrieken. Aan ieder item hangt informatie over de betrokken leverancier en installateur, de onderhoudsplanning en -historie en achterliggende documenten, zoals onderhoudscontracten en rapporten, digitale productdocumentatie en (indien van toepassing) keuringsrapporten. "Alles wat je zou willen weten, zit in het systeem", aldus Brakel. "Die informatie moet je uiteraard invoeren, maar dat is meestal eenmalig. Heel handig is de onderhoudsplanning, waarop je kunt zien wat er de komende periode aan preventief onderhoud of vervanging op de rit staat, wie dat verzorgt en waar we extra aandacht aan moeten schenken. Wat ik ook handig vind, is dat je bij een inspectie of keuring direct alle relevante informatie kunt laten zien. Dat heeft al tot verbaasde reacties geleid, maar altijd in positieve zin."

Minder stilstand, lagere kosten
Op de vraag of Service Engine het bedrijf tijd en geld bespaart, zegt hij volmondig ja. "We hebben duidelijk minder last van storingen en stilstand dan in het verleden. Bovendien kan ik mijn werk beter plannen. Als je bedenkt wat het oplevert, vallen de kosten voor aanschaf en gebruik in het niet. En dan heb ik de langere technische levensduur als gevolg van tijdig onderhoud niet eens meegerekend. Ik vind die Service Engine een gouden greep en raad het ieder tuinbouwbedrijf aan."

Bron: Goedemorgen

Deel artikel