Moeder en geliefde zijn beide €30 waard
Geplaatst op 05 mei 2022
Regiobloemist zette een enquęte uit waarin 799 respondenten hun kijk op Moederdag deelden. Uit het onderzoek blijkt dat Moederdag erg populair is in Nederland; slechts 2% van de respondenten gaf aan geen cadeaus te kopen voor deze gelegenheid. Onder de 98% die dit wel doet, kiest ruim 92% voor bloemen. Wat opvalt is dat het goede doel boeket van Regiobloemist dit jaar veel wordt gekozen voor Moederdag. Bij aanschaf van dit boeket doneert Regiobloemist €1,50 winst aan het goede doel, wat op dit moment Hulphond Nederland is.
Corona
Gelukkig is het dit jaar voor velen weer mogelijk een bezoek te brengen aan hun moeder op Moederdag, waar dit voorgaande jaren door corona erg lastig was. 62% van de ondervraagden geeft aan tijdens de crisis geen bezoek te hebben gebracht. Om de dag niet onopgemerkt voorbij te laten gaan, liet 68% in plaats hiervan iets bezorgen.
Wie is er meer waard?
Ook naar het gemiddelde orderbedrag werd gekeken. Uit het onderzoek kwam namelijk naar voren dat de respondenten gemiddeld tussen de €25 en €35 over hebben voor bloemen of cadeaus op Moederdag. Dit komt overeen met de data die Regiobloemist de afgelopen jaren heeft verzameld, waar het gemiddelde orderbedrag op Moederdag rond de €30 ligt.
Aangezien Valentijnsdag ieder jaar weer een populair moment is voor bloemen, werd er een vergelijking gemaakt met orderbedragen rond deze dag. Gemiddeld geven Nederlanders ook op de meest romantische dag van het jaar zo'n €30 uit aan bloemen. In moeders en partners wordt dus geen onderscheid gemaakt.
Last minute
Ondanks de levendigheid van Moederdag in Nederland blijken Nederlanders er niet al te vroeg bij te zijn. De grootste piek in verkoopcijfers rond Moederdag is te zien op woensdag, donderdag en vrijdag van de desbetreffende week. Ook onder de respondenten geeft ruim 60% aan pas een aantal dagen tot een week van tevoren bezig te zijn met Moederdag. 5% geeft eerlijk toe pas op de dag zelf iets te ondernemen.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws