Nederland laat zich zien op Grüne Woche
Geplaatst op 20 januari 2020
Dit biedt tevens een aanknopingspunt om het verhaal te vertellen over onze duurzame productiewijze.
Duitsland is de belangrijkste afzetmarkt voor Nederland met een omzetaandeel van € 4,3 miljard. CBS en Wageningen Economic Research, maakten aan de vooravond van de Grüne Woche bekend dat de Nederlandse landbouwsector wederom een exportrecord behaalde in 2019 met een totale exportwaarde van € 94,5 miljard. Groenten en fruit hebben hierin, met voornamelijk Euregionale afzet, het grootste aandeel met een totale waarde van € 13,5 miljard. De Nederlandse tuinbouwsector vindt het belangrijk om haar afnemers in Duitsland te laten weten dat hun vakmanschap en passie voor het product, garant staan voor lekkere (glas)groenten die worden geteeld met respect voor het milieu. Dit jaar komt dat onder andere tot uiting in de vele insectenhotels en de rondvliegende bijen die verspreid door de stand zijn opgehangen. Voor de bestrijding van ziekten en plagen, maakt de tuinbouwsector veelvuldig gebruik van natuurlijke vijanden. Deze kunnen alleen gedijen in een omgeving die vrij is van gewasbeschermingsmiddelen.
Op de politieke agenda
Voor de Nederlandse groente- en fruitsector is het belangrijk om op deze Duitse consumentenbeurs aanwezig te zijn. Sinds enkele jaren coördineert GroentenFruit Huis de tiendaagse inzending op de Grüne Woche waarbij het eerste weekend sinds jaar en dag een vast onderdeel is op de internationale politieke agenda. Dit biedt onder andere GroentenFruit Huis de gelegenheid om in contact te komen met politici uit binnen- en buitenland, een belangrijk moment dus voor de nationale en internationale lobby. Zo bezoekt minister Schouten ook dit jaar de Grüne Woche met een brede delegatie van Kamerleden en Gedeputeerden waaronder Tjeerd de Groot(D66), Roelof Bisschop (SGP), Jaco Geurts (CDA), Maurits von Martels (CDA) Celçuk Öztürk (DENK), Laura Bromet (GL) en Attje Kuiken (PvdA) evenals Europarlementslid Bert-Jan Ruissen (SGP). De Grüne Woche kan jaarlijks rekenen op een stroom van ongeveer 500.000 bezoekers.
Gezamenlijke inbreng
Bedrijven die samen met GroentenFruit Huis gedurende deze tien dagen de standbemanning voor hun rekening nemen, zorgen er gezamenlijk voor dat de Nederlandse producten bij de Duitse consumenten onder de aandacht worden gebracht. Dit jaar zijn dat: Red Star, Looye Kwekers, Koppert Cress, PlanetProof, DOOR partners, Bayer en Rijk Zwaan. Daarbij maakt een aantal van de deelnemende bedrijven van de gelegenheid gebruik om feedback te krijgen van de Duitse consumenten op hun producten of concepten. Op die manier verzamelen ze belangrijke informatie die ze weer kunnen meenemen in de verkoopgesprekken met hun afnemers.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws