Nieuw boek BDO over familiebedrijven
Geplaatst op 05 november 2021
Hoe de familiestrategie wordt vormgegeven, verschilt per bedrijf; dat blijkt. Maar dát er keuzes moeten worden gemaakt, laat het onderzoek heel duidelijk zien. Wie actie onderneemt, vergroot de kans op succes.
Met dit familiebedrijvenboek geeft BDO opvolging aan de resultaten van de studie van Erasmus Centre for Family Business (ECFB, onderdeel van Erasmus Universiteit). Daaruit blijkt dat het als familiebedrijf loont om direct na een economische dip actief aan de slag gaan met de eigendoms- en eigenaarsstrategie. Daarbij maakt het niet uit of de familie haar aandelenbelang vergroot of juist verkleint. Familiebedrijven die geen keuzes maken, zien op termijn een scherpe daling van de winstgevendheid.
"Familiebedrijven zijn tijdens een crisis strategisch koersvaster dan niet-familiebedrijven. Hoewel nagenoeg alle organisaties in crisissituaties bezuinigen, investeren familiebedrijven vooral in het interne bedrijfsbelang. Zo zijn ze minder geneigd om personeel te ontslaan en investeren ze actiever in innovatie, onderzoek en ontwikkeling dan bedrijven waar geen familie aan het roer staat," haalt Joost Vat, partner bij BDO en specialist op het gebied van organisatieadvies en familiebedrijven, een andere conclusie uit het onderzoek aan.
Het boek werd afgelopen dinsdag tijdens het online Familiebedrijven-event gepresenteerd. Prof. Dr. Pursey Heugens (ECFB) duidde de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek en ook toonaangevende familiebedrijven als Swinkels Family Brewers, KnaapenGroep, Sligro Food Group en Louwman Group gaven een uniek kijkje in hun keuken. Het event is hier terug te kijken.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws