Nieuw zoet 'zomerkoninkje' bij The Greenery

Nieuw zoet 'zomerkoninkje' bij The Greenery

The Greenery-telers Rob van der Wouw van Jong Fruit in Dongen en Jan van Meer van MeerfruitBV in Breda telen beiden het nieuwe aardbeienras Inspire. Wat ging er allemaal vooraf aan de eerste oogst van deze aardbeien?

"Wij waren op zoek naar een ander aardbeienras dat constant goed presteert. Via Klaas de Jager (agronomist, The Greenery) kwamen we uit bij Inspire. In het voorjaar van 2020 zijn we voor het eerst met deze nieuwe aardbei gaan produceren op 1,6 hectare. Onder leiding van Klaas wisselen we kennis uit met andere aardbeientelers", vertelt Rob van der Wouw. Jan van Meer: "In de winter van 2020 zijn wij voor het eerst begonnen met de Inspire-aardbei. Daaraan voorafgaand ben ik gaan kijken bij de proeven van Klaas de Jager en de teelten bij Rob van der Wouw van Jong Fruit."

Nieuw aardbeienras, nieuwe naam
Klaas de Jager heeft contact met diverse verdelingsbedrijven. Elk jaar houdt hij zich bezig met de voorselectie van nieuwe rassen; zo ook bij deze Inspire-aardbei. "Deze nieuwe rassen hebben een nummer, maar nog geen naam. De veredelaar van dit unieke aardbeienras is afkomstig uit Amerika en deze bedacht de naam Inspire. Dit aardbeienras valt positief op door de goede constante smaak en stevigheid. Hierdoor is hij naast de verse markt ook zeer geschikt voor toepassing in de snijderij/bakkerij. Door de uitstekende houdbaarheid is de aardbei ook geschikt voor verre bestemmingen, zoals Engeland of zelfs Noorwegen. Ook is deze aardbei pluktrobotgeschikt en kent deze een hoge tolerantie voor ziekten en plagen", vertelt Klaas.

Van veredelaar naar supermarkt
Een nieuw aardbeienras ligt niet zomaar in het supermarktschap, zo laat Rob van der Weele (productmanager Aardbeien en Asperges, The Greenery) weten: "Gemiddeld ben je er zo'n 6-7 jaar mee bezig voordat de consument het nieuwe product in handen krijgt. Ik fungeer daarbij als schakel tussen de telers en de handel. Zo benader ik klanten om de interesse voor een nieuw product te peilen. De eerste reacties zijn positief; de Inspire is goed ontvangen door klanten. Er is dan ook zeker interesse vanuit hen om volgend jaar deze aardbei te gaan verkopen. Vervolgens ben ik ook betrokken bij de marketing van (nieuwe) producten."

Hoge presentatiewaarde en versbeleving
Renske Hartensveld (product marketeer, The Greenery): "Dit nieuwe ras kenmerkt zich door zijn mooie dieprode kleur, glans, en uniforme lange vorm. Deze uiterlijke kenmerken zorgen voor een hoge presentatiewaarde in het schap en versbeleving van de consument. De smaak is heerlijk vol en zoet; we zien de waardering van de Inspire boven andere aardbeienrassen stijgen. Ook de score qua stevigheid is hoog, waardoor deze goed verpakt kan worden in zowel open als gesloten verpakkingen." 

Bron: Goedemorgen

Deel artikel