Nieuwe EPEX-voorspeller zo'n 25% nauwkeuriger

Nieuwe EPEX-voorspeller zo'n 25% nauwkeuriger

Om een goed biedadvies te krijgen voor handelen op de Europese elektriciteitsmarkt EPEX, is het belangrijk dat voorspellingen zo accuraat mogelijk zijn. Met de stijgende rol van hernieuwbare energiebronnen is dit steeds complexer geworden. AgroEnergy introduceert deze week een verbeterde EPEX-voorspeller voor de slimme geautomatiseerde biedoplossing van AgroEnergy: BiedOptimaal. Hierdoor ligt de voorspelde prijs voor de komende dagen nog dichter bij de daadwerkelijke EPEX-prijs wat resulteert in een beter resultaat voor klanten.

De (prijs)invloeden op de EPEX-markt komen uit steeds meer hoeken. Duurzame energie heeft een steeds groter aandeel in de dagelijkse energieopwekking. Hoeveel zon en wind wordt er de komende dagen verwacht in Nederland en omringende landen? Wat is het verwachte elektriciteitsverbruik en wat doet de gasprijs? Allemaal zaken die invloed hebben op de EPEX-prijs. Het goed voorspellen van de EPEX-prijs is dus steeds complexer. De nieuwe EPEX-voorspeller is gemiddeld 25% nauwkeuriger. "De grootste verbeteringen zien we bij grote weersovergangen, zegt Chris Feijen, Hoofd Energiediensten AgroEnergy. Bijvoorbeeld wanneer er extra of juist minder zon- en windproductie wordt verwacht dan de afgelopen dagen."

Klanten van AgroEnergy hoeven niets te doen
BiedOptimaal klanten hoeven niets te doen om gebruik te maken van deze nieuwe EPEX-voorspeller. BiedOptimaal blijft werken zoals klanten gewend zijn, alleen de voorspellingen zullen nu nog accurater zijn. Met de nieuwe EPEX-voorspeller liggen de voorspelde prijs en de werkelijke EPEX-prijs dichter bij elkaar. Er is ook beter ingeschat welke uren, binnen de komende 4 dagen, de klant de beste EPEX-prijs heeft waardoor de klant nog beter op prijsontwikkelingen kan inspelen. We optimaliseren binnen de dag maar ook over dagen heen.

"We blijven investeren in het verbeteren van onze slimme energieoplossingen zodat we de energiekosten van onze klanten kunnen minimaliseren. De markt verandert continu en met deze verbeterde voorspellingen kunnen we een nog beter resultaat voor onze klanten realiseren, aldus Chris Feijen."

Bron: Goedemorgen

Deel artikel